Tuesday, January 5, 2010

SISTEM HANDICAPPING SETIAKAWAN YANG BARU. 2010

Sistem Handicap yang digunapakai sekarang difikirkan tidak menentu (erratic) dimana handicap ahli ahli telah naik dengan bagitu ‘mendadak’. Pada Ahad lepas, 03hb Jan 10, saya sempat berbincang dengan DNA, Dato Amiruddin, RK, MJHim dan Mej Sardon dan kami bersetuju supaya system yang ada sekarang diubahsuai dengan memasukan penambahan baru (new features), supaya adil kepada semua. Penambahan baru itu adalah saperti berikut:
a. Pengenalan handicap (handicap reviews) akan berasas kepada 3 keputusan (score) dari 10 keputusan yang lepas. Saya telah dapat mengumpul keputusan terdahulu sehingga bulan Julai tahun lepas. Keputusan sabelum itu telah dipadamkan. Ini bermakna bahawa keputusan yang dapat dikumpul bagi sasaorang ahli itu akan berbeza. Saya mencadang supaya selagi sasaorang ahli itu ada sekurang kurang nya 3 keputusan, kita akan gunakan nya untuk di kompute handicap yang baru.
b. Handicap tertinggi akan dinaikkan dari 22 ke 24. Ini bertujuan untuk lebih adil kepada ahli ahli yang handicap nya memang tinggi.
c. Lain lain ‚feature’ yang sekarang ini diguna pakai akan kekal.
Kita berharap bahawa pengenalan 2 ‘feature’ baru ini akan menghentikan perubahan (fluctuations) handicap yang besar dan perubahan yang akan berlaku adalah lebih berperingkat (gradual). Sudah tentunya, mengimplementasikan feature baru ini akan menimbulkan pertukaran handicap yang agak mendadak. Ini sudah pasti akan menibulkan rasa senang hati ahli ahli, tetapi kajian mendalam akan menghasilkan satu handicap yang lebih bersesuaian dengan kebolehan kita yang sebenarnya berasaskan pencapaian terawal kita. Dibawah ini dipamirkan pencapaian lepas ahli ahli mengikut rekod yang ada pada saya. Saya telah pun kompute kan nya dan hasilnya ialah handicap Saudara Saudara yang baru.
Saya akan memberi taklimat berkenaan perkembangan terbaru ini pada hari Rabu, 06hb Jan10 di Tasik Putri Golf Resort. Diharap semua ahli akan meneliti serta memahami pengenalan ‘feature’ baru yang dimasukkan supaya dapat kita berbincang secara berkesan. Cadangan saya ini adalah satu cadangan saje dan tertakluk kepada persetujuan ahli sabelum diimplementasikan.
Salam
Dato Amin Mohd Salleh








Pengerusi
Jawatankuasa Handicapping
SetiakawanGolf

Salam

Setiakawan Akan Dapat Handicap Baru


1 comment:

  1. Dato' Amin and Skawan Gang,

    Thank you very much for your great effort to arrive at a new skawan handicapping system which appears to be more accurate when judging from the computation for the members' new and latest handicaps.

    Judging from yours, Dato Ghani, RK, Razaki, RHM, Razak, Saadon, Dol Ngajis, Dato' Khalid, BG ABDRahman Jabir, mine and few others, the handicaps appear more accurate. Though I have earlier volunteered to play 15 this year, respecting my RSGC handicap ( as per USGA ),
    I am honoured to play 14 as suggested by your new formula... with NO complain!

    Will listen to our briefing to-morrow at Tasik Puteri GCC and I hope gentlemen skawan members would accept your proposal with sporting skawan spirit.

    Salam to All.
    DNA

    ReplyDelete