Thursday, January 7, 2010

PENERANGAN DATO AMIN SALLEH SELAKU PEMANGKU PENGERUSI JAWATANKUASA HANDICAP SETIAKAWANGOLF










Mengikut Dato Amin, Sistem Handicap yang digunapakai sekarang difikirkan tidak menentu (erratic) dimana handicap ahli ahli telah naik dengan bagitu ‘mendadak’.Perkara ini telah beliau bincang dengan DNA, Dato Amiruddin, RK, MJHim dan Mej Sardon pada hari Ahad, 03hb Jan 10. Mereka bersetuju supaya sistem yang ada sekarang diubahsuai dengan memasukan penambahan baru (new features), supaya adil kepada semua. Penambahan baru itu adalah saperti berikut:
a. Pengenalan handicap (handicap reviews) akan berasas kepada 3 keputusan (score) dari 10 keputusan yang lepas. Beliau telah dapat mengumpul keputusan terdahulu sehingga bulan Julai tahun lepas. Keputusan sabelum itu telah dipadamkan. Ini bermakna bahawa keputusan yang dapat dikumpul bagi sasaorang ahli itu akan berbeza. Beliau bercadang supaya selagi sasaorang ahli itu ada sekurang kurang nya 3 keputusan, itu akan digunakan nya untuk di kompute handicap yang baru. (Pembetulan - Data data yang awal telah dijumpa semula dan digunapakai)
b. Handicap tertinggi akan dinaikkan dari 22 ke 24. Ini bertujuan untuk lebih adil kepada ahli ahli yang handicap nya memang tinggi.
c. Lain lain ‚feature’ yang sekarang ini diguna pakai akan kekal.

Beliau berharap bahawa pengenalan 2 ‘feature’ baru ini akan menghentikan perubahan (fluctuations) handicap yang besar dan perubahan yang akan berlaku adalah lebih berperingkat (gradual). Sudah tentunya, mengimplementasikan feature baru ini akan menimbulkan pertukaran handicap yang agak mendadak. Ini sudah pasti akan menibulkan rasa tidak senang hati ahli ahli, tetapi kajian mendalam akan menghasilkan satu handicap yang lebih bersesuaian dengan kebolehan kita yang sebenarnya berasaskan pencapaian terawal kita. Tiada banyak soalan yang timbul dari ahli yang dirasakan tanda persetujuan.
Cadangan ini juga telah dibincangkan diMesyuarat Jawatankuasa SetiakawanGolf yang berlangsung pada petang itu. Jawatankuasa telah mengambil keputusan untuk bersetuju dengan cadanga Dato Amin. Handicap yang dipamirkan dibawah ini adalah handicap terkini ahli ahli SetiakawanGolf..
Salam

Dato Amin Mohd Salleh
Salam

Setiakawan Dapat Handicap Baru













2 comments:

  1. Sahabat sahabat sekelian,

    Bukan nak komplen. Cuma nak beri pandangan saja tentang hcap baru ni.

    Waktu meeting saya setuju dgn pendapat semua yg hadir. Tapi dalam hati rasa berat nak terima hcap saya yg baru. Banyak kena POTONG you...dari 19 ke 15. Dah le tu, pemotongan dilakukan menjelang Annual Championship. Tak ada chan nampaknya saya boleh menang. Macam mana nak potong Dato Amin? Dia tinggalkan saya 1900 point dibelakang. Aduuuh.

    ReplyDelete
  2. Hi Skawan Gang,

    Thanks to Dato' Amin for making great effort in arriving at a new skawan handicapping system. Well done Dato, You have not failed Dato Tairobi, our Handicapping Chairman and all of us.
    I have NO COMPLAIN and I feel that we all ought to give this new system a try. Good luck.

    Semasa taklimat handicap oleh Dato Amin, sedeh juga tengok setengah muka kawan sebab kena potong 3 hingga 4 strokes! But on second thought, bagus la tu, the justice has finally caught up with some people ( kita tahu la siapa orang-orangnya)! Ada pula ramai yang senyum kerana dapat "handicap tulin" dan mereka yang selama ini "menyamar" dengan "artificial handicap" telah kembali kehandicap sebenar.

    I have earlier announced to volunteer to lose one stroke from 01/01/10 because my RSGC official handicap is 15 for January 2010. However, this new system has further reduced me to 14! Very sad, especially when the annual championship is just around the corner. But that's GOLF, golfers are gentlemen and losing 2 strokes is better than losing 3 to 4!

    Looking at Dato' Amin's point system for Golfer of The Year Trophy ( SEGOY ), I will be starting ( 5th position) with more than 900 points behind the leader, Dato Amin, who will start with 2500 points. As observed by Dato K, it would be most difficult for him and me to catch up and let alone beating the leader. You can imagine the guy at the 16th position...he
    must lead on the competition day and wish for the leader to return last in order for him to win!

    But I already have a very strong reason not to beat the leader, being the donor for the trophy, I have to give chance to others to win!

    For other qualifiers who feel almost
    impossible to beat the leader, never give up for golfers NEVER do that and I have some proposal for you guys. I know a renowned bomoh who has the capability to influence the performance of players in games ( including golfers ) at a very small fee (no commission). Or, have a discreet consultation with our Dr. Khalil on how to facilitate the top 3 skawan players to visit toilets at every green on the competition day! OOps.... I didn't realise Dr. Khalil is among the top 3! Suggest think of another plan then.

    I am glad 16 skawan members qualified for the SEGOY though there were indications by certain members who feel that the frequency should be reduced to 20 or 15. I feel the Committee has made a sound decision in keeping the number of games played to 25 as we observed that there are members who maximised to 42. Dato K was away for his Haj for almost 45 days and yet qualifed for it. Menang, tak tahu lah...doa banyak-banyak. Welcome back Dato K, mungkin balik Haji ada bawa rahsia golf baru!

    See you ALL at SEACHAM and SEGOY.

    Salam kepada semua,
    DNA

    ReplyDelete