Saturday, January 2, 2010

THE PRESIDENTS TROPHY – 29 DAN 30 DECEMBER 2009























Umum
Pertandingan Presidents Trophy sebenar nya hanya untuk satu hari, iaitu pada 30 Dec 09. Oleh sebab pertandingan ini diadakan diPort Dickson, maka pihak Convenor telah menjadikan nya sebagai satu acara untuk bersantai, bukan saja untuk members (golfers) tetapi juga untuk keluarga. Dengan itu pihak Convenor mengaturkan aktibiti untuk 2 hari iaitu pada 29 dan 30 Dec 09. Pada 29hb diaturkan supaya members yang berminat menjalani sessi latihan bermain 18 lubang diPDGCC. Pada malam nya pula diadakan acara makan malam ala Barbeque.
Ini saya kira aktibiti yang mengandungi 2 tahap – Tahap 1 pada 29 Dec dan Tahap 2 pada 30hb.Kini saya melapurkan aktibiti aktibiti 30hb pula.
Mula mula nya ingat boleh selesai diTahap 2 je, tapi kena bersambung keTahap 3 pula’

Tahap 3 – 30 Dec 09.
Selesai bersiap kita pun bergerak kedewan makan dan ketempat pemberian hadiah. Ramai di sana. Members dan Keluarga. Kelihatan dari Patron, kePresidente keVice Presidente, ahli ahli dan keluarga. Riuh tapi ceria.


Cerita tak habis. Golfers tentang golf lah. Para isteri mungkin pasal ‘Tai Chi’. Tak tahu saya apa cerita nya. Kalau ada saya masuk dalam Tahap 4 pulak.














Dato Presidente mengumumkan bahawa hidangan telah disediakan dan menjemput para isteri dan anak anak untuk mendahului.

Nampak lauk banyak.
Ada tomyam, daging, ayam goring, sayur sayuran, ikan serta sambal belacan dan sambal sambal lain. Maka mulalah para isteri, diikuti kemudian nya oleh ahli ahli Setiakawan. Kena beratur dan menunggu seketika. Maklum ramai orang. Di satu sudut pula kelihatan RK, RHM dan Mutalib. Mereka semua sedang mengatur kedudukan peserta mengikut kategory kategory yang telah ditetapkan. Yang jelasnya system yang ada pada kelab PDGCC adalah bagitu teratur, tak lah perlu tunngu lama.



Mengikut cerita semua nya telah di’computerise’.
Tekan satu butang dah jadi semua. Yang perlu pada awal nya ialah ‘score’ yang diperolehi oleh pemain. Tak de score, tak de lah keputusan.


Sementara itu Dato Presidente memberi ucapan tentang PRESTRO ini. Dalam makan tu,keputusan pun siap. Dengan tak berlengah sangat keputusan pun diberi. Sabelum tu saya kebelakang untuk melihat papan score yang disiapkan semua ‘score’. Satu papan Medal A dan satu lagi Medal B.







Senarai Medal A didahului oleh Dul Ngaji, handicap 4 sementara Medal B didahului oleh RK dengan handicap 19. Dahhhh, dia dah main B Medal pulak. Itu tak kesah kerana mengikut handicapping committee.
Juga yang jelas saya dapati sebanyak 14 pemain yang score nya ditulis merah. Ini bukan ‘sain mati’ tapi tanda bermain ‘under’. Daripada 60 pemain. Itu pencapaian 23.333%. Banyak nya yang main under. Tapi itu pencapaian masing masing. Well Done. Tapi kalau nengok Remarks Column dibawah adalah sikit berubah handicap. Dua pemain potong 2 stroke dan 6 pemain potong 1 stroke. OK lah tu. Lain kali bagi saya chan pulak.

Tiba giliran untuk memberi hadiah. Keputusan adalah saperti dipamirkan dibawah ini.
Hadiah deberi mengikut dari bawah dulu. Dari Novelty kepada Medal B, ke Medal A dan seterusnya Champion PRESTRO 2009.


Novelties.
Novelties NTP dimenangi oleh Dato Hamid Zain
dan RHM.
Bagi NTL pula dimenangi oleh Dato Presidente, MJHim dan Kol Sheikh Taufik.

Tak dimaklumkan pula berapa dekat. Tapi dekat lah tu.
Medal B pula:
First Dato Khalid Saad.
Ini dia ada dapat satu double par 10 di par 5. Kalau lah dapat bogey pun kat situ dia punya net 69 akan menjadi 65. Boleh jadi Champ. Itu kaLAU. Tapi tak dapat. Kena berpuas hati dengan B Medal Winner. Orang Tepeng pun OK juga. Net 70. Tan Sri Nik Net 70 juga.
OCB lah ni.
Aziz Norman net 71, Mutalib par golf,
Dato Ali Karwi net 73
dan Dato Ismail Hassan net 74 dapat nombor 7. Congrats.
Medal A.











Pemenang didahului oleh Borhan Ujang dengan net 69, diikuti oleh Champ SENAT,
Razaki dengan net 69, DNA dengan net 70,
Dato Amiruddin net 70, Dato Isa Hasasn net 71, Asmadi 73
dan Ameer net 73.
Dibahgian overall pula tempat kelima jatuh kepada:
a. Ramli Kinta RK, net 68.













b. Dato Amin Salleh net 68.












c. Hj Jamaluddin net 68.
d. Kol Arham net 66 dan
e. Overall Champion jatuh kepada Brig Jen Rahman Jabir dengan net 66, OCB.
Well Done Rahman Jabir. Dia squad saya dalam Club 12/68. Maknaya saya ada wakil lah tu.
Dato Presidente menjemput Datin Presidentee, Datin Fatimah Huri, untuk menyerahkan Presidents Trophy yang julung julung kali dipertandingkan. Selain dari trophy pemenang, juga dihadiahkan wang tunai. Tak pasti saya berapa banyak. Diletakan dalam envelope. Rahman saorang suami penyayang membawa isteri nya Rohaya untuk bersam. Apabila Datin Fatimah menyerahkan envelope dulu, Rohaya yang kedepan untuk ambik envelope.


Rahman hanya dapat trophy je. Fair and Square, Satu ambik trophy satu lagi ambik envelope.















Selesai acara pembahgian hadiah, maka sessi Pemberian Hadiah Presidents Trophy pun berakhir lah. Kita bersalaman sementara para isteri berdakapan Sungguh mesra dengan janji jumpa lagi. Kita punya Weekly Outings akan diadakan pada 6hb January 2010. Dah jadi angka lain dah. Harap harap akan direstui dengan rentak dan tari yang lebih baik lagi permainan golf.



Salam

Setiakawan Bersantai Golf


1 comment:

  1. Skawan Gang,

    John deserves a trophy for his commitment and dedication in posting PRESTO reports in double quick time. Well done John.

    I read John's PRESTO phase 1, Phase 2 and MJHim's reports minutes after they were
    posted but delayed my response to allow skawan members to come forward with their comments. I know many are just like me who always enjoy John's candid reports and expensive colourful photos ( may be photo quality can be improved). I wouldn't want to appear menyibuk but I do not want to disappoint John, so here I am again.

    The PRESTO was well planned and executed. We must thank RK, RHM, Mutalib and the Skawan Committee for making it a big success. Though there were very minor SD shortcomings which can be improved for future gatherings, I personally enjoyed the company of skawan members and their families. So did Mani and my family, especially Cucu Ameer Rahman who enjoyed most and insisted to return to PDGCC.

    Congratulations to BG AbdRahman Jabir (ARJ) for emerging PRESTO CHAMPION. Siapa kata Handicap 22 tak boleh menang?? I am proud to have the Champion playing against me in the same flight and returning the same gross (86) as mine. Our handicap and age differences
    are 6( Younger ARJ plays 22)! He partnered another 22 (??) handicapper, BG Dato Ali Karwi, but lost 2 balls to me and my partner, another 22 handicapper, Supt Bahar. Saya dapat 3rd place A medal (nett 70) dan tak menang PRESTO tak mengapa asalkan dapat duit Champion PRESTO RM10!!

    Very significant observations during PRESTO championship was our handicapping system which trigerred some comments among certain members, especially the very genuine 22! Dato' Amin has rendered tremendous effort and produced a fair skawan handicapping system which I know generated happiness to many. I have done some home work with Royal Selangor Golf Club handicapping Committee on how they arrive at my monthly handicap. I learn from this USGA system and in view of this I now surrender my 16 skawan handicap and offer to play to my RSGC lower handicap which is 15 ( LIMA BELAS). Happy??
    I will share the feedback with you guys this coming Wednesday.

    MJHim revealed the secrets of Air Keroh GCC which boasts maturity, cool and golfers' friendly environments. I have played at AKGCC many times in the ninetiees, the last game was PIALA TYT Melaka Championship before the year 2000. I share with MJHim for Skawan to
    consider AKGCC as one excellent potential club for SENAT championship in 2010. Skawan gang, JOM let's go and venture into AKGCC.

    Salam,
    DNA

    ReplyDelete