Friday, April 16, 2010

WEEKLY OUTINGS DI SSG BERINGIN GOLF CLUB PADA 14 APRIL 2010

Kali ni Setiakawan memutuskan untuk meneroka kelapangan golf yang berlainan. SSG Beringin Golf Club menjadi pilihan kita. Dulu nama nya Lembah Beringin Golf and Country Club. Sekarang dah tukar nama. SSG tu makna nya Saujana Scape Green. Club ni sekarang diurus oleh Saujana Golf Club. Sama juga macam Saujana Impian dulu, tetapi sekarang Saujana telah menarik diri dan itu sebab kelab tu dipanggil Saujana Golf Club je. Tengok juga dalam Thesaurus makna Scape tapi tak jumpa. Akan maklumkan apabila jumpa nanti. Mengikut bacaan diblog blog lain, yang menarik di course ni ialah green nya. Green di course ni menggunakan Tifeagle grass. Mengikut cerita rumput untuk green yang terbaik kerana tahan klasak, rata, cepat kering dan tak mudah dicemari oleh ‘pest’ rumput. Mengikut cerita juga rumput ni diimport dan memerlukan permit khas.
Kelab ni terletak didaerah Kuala Kubu Bahru diutara Kuala Lumpur. Dari tol Damansara sejauh 40 kilometer. Dari tol Sg Besi sejauh 60 kilometer. Kira nya jauh jugak. Cuma melalui lebuhraya sehingga persimpangan Lembah Beringin dan mengikut petunjuk, sampai kekelab sejauh 5 kilometer je.
Sekali imbas nampak macam tempat terbiar. Apa tak nye, kelihatan tanah tanah yang penuh dengan lalang. Nampak juga rumah rumah yang tak siap. Menengokkan rupa memang lama dah abandon. Saya difahamkan terdapat juga Kolej Yayasan Saad disini. Ni Halim Saad punya projek lah tapi sekarang dikenali sebagai Kolej UEM. Terbiar dan tiada tarikan. Mengikut cerita kawasan ini dirancangkan sebagai KLIA pada mulanya. Macam juga kawasan Janda Baik. Tapi kerajaan telah membina KLIA diSepang. Mereka mereka yang melabur dikawasan ni telah ’terbakar’ lah (burnt). Itu sebab rumah rumah terbiar. Saya juga mengganggap bahawa pembinaan kelab golf disitu juga bertujuan untuk meraih potensi komersial. Tapi tak menjadi.
Sampai dikelab kelihatan buggy telah tersusun. Buggy jenis pakai bateri. Bukan pakai minyak macam diPD. Nampak canggih. Kelihatan juga caddy. Lega dihati, kerana melayari blog blog golf yang lain, cerita pasal course ni memang mengancam. Kalau ada caddy boleh juga membantu. Tambahan pula ini first time untuk kebanyakan kita. Sudah pasti perlu petunjuk. Selepas serahkan beg, booking untuk caddy. RM 40. OK juga lah tak macam Bangi Golf Resort RM 70.
Memasuki kelab, kelihatan kelab yang sederhana besar tapi nyata akan kesunyian nya. Tak ramai orang. Di Golfers Terrace kelihatan members yang dah berada disana.

Sedang bersarapan. Nasi lemak dan juga roti. Kopi O dan teh pun ada. Bayar kat RHM RM 100. Mengikut SMS nya, ini termasuk breakfast dan lunch. Kira berpatutan. Dalam bersalaman tu saya juga



diperkenalkan kepada member baru. Mengikut senarai, yang baru menyertai termasuk Encik Azhar Zainuddin, Dato Shahran Laili dan Encik Othman Khadiron. Kepada ketiga tiga mereka saya mengucapkan Welcome dan Selamat Menceburi permainan golf dengan Setiakawan.
Mengikut SMS RHM pada 13 Apr, ada 6 full flights, tapi bila melihat senarai pada pagi 14, terdapat 7 flights. Seramai 28 pemain. Cukup bagus tu.
Saya digandingkan dengan DNA, MJHim dan Dr Khalil Ramli. 14, 24, 14 dan 24. Cantik.










Kita bersetuju pertarungan buggy to buggy. DNA dengan MJHim dan saya dengan Dr Khalil. Dr Khalil Golfer of the Month for March. Jadi bersemangat lah saya.



Kita mula di 2nd nine. Lubang 10 Par 4 292 meter je, tapi Dogleg right. Kena lay up. Semua tee off OK. Second Shot saya dalam 110 meter. Pakai 8 iron. Short pulak. Masuk rough di bawah green Cari tak jumpa. Dah kena ganti bola. Dapat 7 kat situ. Belum apa apa dah triple bogey. Ini kira’its going to be a long long day’ lah ni.
Selepas Lubang 11 dah rasa rintik air hujan. MJHim tee off juga kat Lubang 12, tapi hujan mula turun dengan lebat nya. Dia terpaksa tanda bola sementara kami berteduh. Takde halfway hut disitu. Kena berteduh didalam terowong. Tak sampai 30 minit hujan mula reda dan kami menyambung permainan. Dalam bermain tu teringat lagu P Ramlee ‘ Ku Sangka Panas Hingga Kepetang, Rupanya Hujan diTengah Hari’. Dengar lagu nya dibawah posting ini.
Fairway lembab, lambat kering tapi boleh juga main. Saya rasa saliran nya kurang baik. Kalau kering mungkin permainan kami akan lebih mantap.
Dalam flight kami yang menyerlah ialah Dr Kalil Ramli dengan net 78 tapi tak saorang dari kami dapat ball sweep hari tu. Rupanya yang lain main lebih baik. Diperturunkan pemenang pemenang ball sweep pada hari itu.


Champion kita pada minggu tu ialah Dol Ngajis dengan net 71. Dia handicap 3 dapat net 71, maknanya gross dia 74. Saya dapat net 86. Memang hebat orang kabare ni. Deputy Champion jatuh kepada Dato Soheimi Abbas. Dulu dia handicap 16 sekarang dah 20. Dapat net 72 lak. Nampaknya ‘he’s making a comeback’. Capt Yahya dan Mej Rustam dah mula menerima hadiah setelah sekian lama kehausan. B Medal dimenangi oleh Patron kita TSHM. Ini setelah lama tak menonjol. Mungkin jangkitan iklim UK dah meresapi nya. Pemenang yang lain termauk Yem, Dato Johar Murad dan Dato Yunus Long. Yang jelas nya net A Medal lebih baik dari net B Medal. Memang sepatutnya bagitu. Diperturunkan pencapaian kesemua pemain pada hari itu. Dapat kita tontoni pencapaian masing masing. Memandangkan hampir kesemua kita pertama kali bermain disana keputusan ini ialah satu petunjuk kebolehan setiap pemain secara keseluruhan.


Salam.

Setiakawan Bersedia Bertanding DiTempat Lain.




3 comments:

  1. Kawan kawan sekelian,

    Mula mula saya nak ucap tahniah kpd semua pemenang2 minggu ini yg nama2 telah pun disebut oleh Kol John dlm laporannya. Kol Dol tak payah riuh2 minta diadakan hadiah untuk gross score.

    Saya suka sangat dengan golf ini...dah macam jatuh cinta. Dalam semua aspek ianya bolehlah di katakan baik....green, fairway, bunker dan juga t box. Teringin rasanya naik main lagi...ada sape2 nak join.

    Permainan saya kali ni sangat jelek sekali. Ada excuse...hujan lebat. Alasan je tu. Sebelum hujan pun dah memang jelek...lubang 1 dapat double bogey, lubang 2 lagi teruk dapat tripple bogey. Bad start. Ditambah pulak kali ni RAMD lawan RMAF. Memang tension betul. Mana daknya..TSNI partner TS Ahmad Saroji...kuat you. Mereka berdua ni dapat birdie sorang satu. Nasib baiklah partner saya Mej Rustam dapat bermain fgn baik. Parah dia kena carry saya. Last last pertandingan tu draw je...kami menang 3 bola 1st 9. Mereka menang 3 bola 2nd 9.

    Nampaknya DNA masih belum menjadi lagi permainannya. Tak apa Dato, saya pasti swing Dato akan datang balik. Kat Seremban hari tu kan dah OK.

    RK dah beri tahu cost Perth trip. Boleh tahan juga harganya. Hai...kene korek lagi le buku ASB saya. Lama2 kering kontang jadinya. Macam ni untuk trip yg berikutnya saya kene cari ah long le. Ada ah long ke dlm setiakawan?

    ReplyDelete
  2. Hi Skawan Gang,
    I had a good partner, MJHim who received 10 strokes from me and good opponents ( DK hc 14 and JH hc 24) and I swear to give them a very good fight!

    I played well on our first hole ( Hole 10)and second hole where I missed the par but secured an easy bogey. I played regulation on par-4 hole 12th, missed the burdie and had a very easy par. I was ready for a birdie in the next hole but alas..... the heavy rain came. We stopped for a while and all the momentum of good golfing gone!

    After the rain I picked up the first double-bogey to start the series of double-bogies and the beginning of miserable wet wet golfing!
    Where has the "bomoh hujan" gone to???

    The only happiness is that we won the first nine, lost the second nine but I returned with difficult sandy par on the 17th hole and easy par on the 18th to win the domi, with an overall win!

    I must compliment the club management
    for looking after the greens and aprons very well however, the overall club house environment is very much to be desired.

    I know many members indicate their involvement with DSA from 19-22 Feb and may not be able to join coming Wednesday skawan golf. To some, including me, it is fine DSA must go on but I will be there at skawan golf, rain or shine, insyaAllah.

    Salam,
    DNA

    ReplyDelete
  3. Dato' K dan Skawan Gang,

    Swing saya semuanya ok tapi bermain dalam hujan dengan glove, baju, seluar basah kuyup dan bola hilang atas fairway kurang memberansangkan saya... A very valid excuse!

    Saya GUMbira melihat lawan saya John (hc 24) ada kalanya pukul (drive) lebih jauh daripada saya (hc 14)dan di satu lubang par-5 beliau dan temannya, DK, dapat par manakala saya dan teman saya MJHim dapat bogey dan double-bogey! Sebenarnya John boleh bermain 18 atau 19 dalam masa satu bulan jika terus bermain dengan saya untuk perbaiki short gamenya! How about it John, but the Three-one-one jalan juga!

    From Monday 19 to 22 Apr 2010 I will be involved with DSA at PWTC but I have sent sms to RHM, " DSA dsa juga, tapi golf saya akan ikut serta!" Kata RHM setakat ini dia sedang mengumpul flight yang ke5 and I will be at skawan golf on Wed 21 Apr, insyaAllah.

    See you Wed 21 Apr. Salam.
    DNA

    ReplyDelete