Thursday, April 29, 2010

SETIAKAWANGOLF WEEKLY OUTINGS DIBUKIT UNGGUL COUNTRY CLUB PADA 28 APRIL 2010

Pada minggu keempat bulan ini kita memutuskan bermain diBukit Unggul Country Club – Where Eagles Live and Play. Ini macam movie Where Eagles Dare lah ni. Saperti saya nyatakan terdahulu dari ini ‘eagles nya tak ada lagi’. Tapi seronok juga kerana dah lama tak bermain disana. Mengikut SMS RHM ada 8 flights. Wah 32 orang. Itu cukup bagus. Pembayaran RM 100 termasuk satu caddy tiap tiap satu flight dan light breakfast. Lunch akan ditaja oleh Maj Sardon dirumah nya. Kira kira cukup baiklah aturan yang disediakan.
Selalu nya bila ke Bkt Unggul saya berhenti dulu kat kedai mamak sebelah masjid untuk roti canai, Kali ni tak kerana dah ada ‘light breakfast’. Mintak mintak ada roti canai sekali. Sampai sampai selepas selesai pembayaran keRHM, saya meminta caddy tambahan. Mengikut staf disitu takde caddy lagi tapi kalau hendak boleh ambik caddy dalam latihan ‘trainee’. Mengikut dia FOC. Maknanya kita pun turut training caddy tu. Bila ke Caddy Master dia nak mintak bayar RM 37 lak. Confuse jugak. Balik keReception Counter. Confirmed tak payah bayar. Staf tu pergi sendiri ke tempat caddy untuk menentukan nya. Rupa rupanya caddy master tu hendak ambik peluang jugak. Bad impression.
Turun dengan caddy menaiki buggy ke Golfers’ Terrace. Partner saya Kol Mutalib dah pun kesana. Rupanya dia dimaklumkan bahawa breakfast diPavilion. Dia ingat tempat tu dibelakang Reception Counter. Berjalan lah dia. Nak sampai ke ‘Pavilion’ tu macam Par 4 lah. Baru dia sedar Pavilion tu ialah kita kenali sebagai Golfers’ Terrace. Peluh jugak lah. Kena dia patah balik untuk ambik beg golf.
Di Golfers’ Terrace dah ramai disana. Dato Presidente yang lama tak kelihatan sedang bersarapan.





Ternampak jugak Orang Tepeng Dato Malek Sahar.

Dia baru balik dari Jogjakarta. Light breakfast tu termauk mee goreng, nasi lemak dan roti. Air kopi dan teh. Roti canai takde. Takpe. Asal dapat alas perut.
Dalam bersarapan tu, saya ditunjuk sebuah piala. Baru nampaknya. Piala Setiakawan Stableford yang disumbangkan oleh Tan Sri Nik Ismail (TSNI).
Pada masa itu juga di adakan acara penyerahan piala itu daripada TSNI kepada Dato Presidente.
Sekarang ni kita ada satu lagi piala untuk ditandingkan.
Selesai breakfast kita bergerak ke Tee Box Pertama. Swan’s Nine. Flight saya termasuk Dato Presidente (24), Kol Mutalib (16) dan Mej Rustam (14). Untuk partnership kira buggy to buggy.
Saya partner Kol Mutalib. DiLubang pertama, Par 4. Saya dan Mej Rustam dapat bogey.
Yang dua lagi double bogey.
Lubang kedua Par 3. Saya dapat par. Lubang ketiga Par 5 saya dapat bogey. Kira kira OK lah. Tapi lepas tu ada juga triple bogey dan lubang kesembilan double par 8. Gross 49. Sambung ke Eagle’s Nine. Main punya main dapat gross 46. Jumlah gross 95.
Rasa saya first time tak melepasi 100 atau century. Rating course ialah 71. Saya dapat net 71. Kira par golf lah tu. Gumbira nya saya. Partnership pun kita menang. Yang ‘off the card’ pun ada juga. Gumbira lagi lah saya. Good outings for me. Saya pakai bio magnetic necklace. Mungkin ada hikmah nya.
Selesai mandi dan berkemas kita semua bergerak ke Kediaman Mej Sardon Kaprawi.


Ini kali kedua yang kami dijemput makan tengah hari dikediaman nya.
First time makan beriani. Dalam kereta berangan juga. Ndak ambik beriani ayam ke beriani kambing.
Memang betul. Kedua dua nya ada. Daging lembu pun ada. Tambahan sup tulang tapi banyak daging pun ada juga. Air samaada air biasa atau air mata kucing.
Teh tarik pun ada juga. Kira nya hari tu kebiasaan berdiet tu dilupakan sekejap. Antara comment yang kedengaran termasuk – asal makan ubat kira kira OK. Bila nak
met-------- tu semua nya boleh. Tambahan pula host kita asyik memujuk untuk menambah. Kalau tak ikut cadangan nanti nampak sombong pulak. Jadi tambah lah lagi. Kurang kurang nya ada alasan untuk makan banyak.
Selesai makan, acara penyampaian hadiah.
Kol Mutalib ambik aleh sebab RK takde hari tu. Dia membuat beberapa pengumuman termasuk pesanan RK berkenaan pergerakan kePerth.
Seterus nya dia pun mengumumkan pemenang pada hari itu. Ball sweep berupa tunai disampaikan oleh DNA.
Champion Outings kita pada minggu ini ialah ialah Squad saya Dato Khalid Saad (Dato K)
dan Deputy Champion ialah Dr Khalil Ramli. Kedua dua nya net 69. OCB lah tu. Well Done to both. First untuk A Medal ialah Mej Rustam sementara First B Medal ialah saya.









Dato Presidente mendapat nombor 3 B Medal. Kira kira dalam flight kami 3 orang menerima Ball Sweep. Kira kira OK tu.
Yang sorang lagi tu kena cuba lagi minggu depan.
Selesai penyampaian hadiah Dato Presidente mewakili semua menyampaikan penghargaan kami kepada Mej Sardon dan isteri kerana telah bermurah hati mempelawa kami untuk menikmati makan tengah hari dikediaman mereka. Hanya Tuhan saje yang akan membalas jasa mereka. Terima Kasih Wak .
Dato Presidenta juga mencadangkan supaya Dato Amin mengatur permainan weekly kita minggu depan sementara beberapa members berada diPerth.
Salam

Setiakawan Menikmati Nasi Beriani Wak Sardon


3 comments:

  1. Hi Guys,
    It looks like it was a good outing for everyone. I pared the first three holes and I became silly after that. My partner Dr Khalil played a great game. Looks like he is at his peak now. Seeing how everyone enjoyed themselves, I am planning to have the next game there too. However, the lunch will have to be at Putri Bongsu as Mej Saadon will be in Perth. I think this plan should be alright as half our regulars will be away. Kalau dapat tiga atau empat flight pun alhamdullillah. Cheers.
    Amin

    ReplyDelete
  2. Kawan kawan sekelian,

    Setelah sekian lama menunggu ( tak pasti berapa bulan) akhirnya dapat juga saya jadi overall champion. Memang tak disangka langsung sebab minggu lepas di Nilai spring hancur dan sebelum itu di Lembah Beringin pun hancur juga. Permulaan memang tak meyakinkan...1st and 2nd hole double bogey. 3rd hole bogey. Dah 5 over tinggal 2 stroke je lagi untuk 1st nine. Nasib baik lepas tu dapat recover. Siap dgn dapat birdie lagi. Akhirnya saya main 6 over di 1st nine dan 6 over juga di 2nd nine. Kira kira outing yg menyeronokan. Sebab terlalu seronok punyal pasal sampai tertinggal boston bag di pavillion. Terpaksalah saya pergi balik pagi tadi untuk mengambil bag itu. Sempat lak beli durian yg dijual di tepi jalan. Sedappp

    Saya juga turut gUmbira dgn sqd saya Kol John kerana dapat jadi champion B medal. Memang saya perhatikan permainan dia kebelakangan ni dah banyak meningkat. Well done sqd. Ini boleh dijadikan motivasi untuk sdr mengikuti trip kita ke Chiangmai July ini. Ala tak payah pikir panjang2. Raden dah pun beli tiket. Tak syok kalau blogger tak ikut serta.

    I am looking forward to the Perth trip.

    ReplyDelete
  3. Skawan Gang,

    It has been a long long time ago since I last played at Bukit Unggul and I was excited to return, but a big disapointment to see a week old caddy at my buggy.

    I started well with a missed burdie at holes 1 and 2 but ended with a given par. At the 9th T box I was only 4 over gross, a remarkable achievement especially parring a par 4 index 1 at the 8th hole with the making of a potential nett champion for the day.

    But golf is golf, the rest of my game was nothing to talk about except for an ugly tripple bogey at holes 9 and 10 and the start of many nightmares!

    The most valid excuse? Apa lagi, caddylah! Baik bermain tanpa caddy, tapi macam mana main lapan lubang pertama bukan main hebat!

    In golf there is a term which I call " hilang focus"! Mana tak hilang focus dan momentum bila caddy menanya samada nak pakai 3 wood, iron atau driver bila mahu T off di T box untuk par 5! Bila mahu putt caddy tengah sibuk mengurus kayu dan iron ditepi green bersama partner saya! Aduuuh....

    Hari Isnin 3 Mei saya akan bersama 11 ahli lain dan isteri masing-masing memulakan perjalanan untuk bermain golf di Perth dalam suasana suhu yang dingin. Hajat saya untuk memenangi piala "SIM", insyaAllah.

    We will miss you guys who are not able to join the SIM tour but I hope to catch up with you when I return.

    Salam,
    DNA

    ReplyDelete