Thursday, February 18, 2010

WEEKLY GOLF OUTINGS DIKINRARA GOLF CLUB PADA 17 FEBRUARI 2010

SMS yang diterima daripada RHM pada 14 Feb berbunyi ‚ Sudah ku renong dan makin ku renong ku nampak KINRARA GOLF CLUB. See you 17/02. Rate RM 110 not include breakfast n caddy. I’ll be out of the country 2morrow n will be back soon. Register asap, please. Regards, RHM.’. Tak pulak dimasukkan ‘berdetup detap’. Satu lagi SMS pada 16 Feb pula berbunyi ‚ Business not so good cause banyak yang bercuti dalam dan luar negera. I’m sorry. Able to assemble 5 flights only. See you 2morrow at Kinrara GC. Insyaallah’. Lima flights berjumlah 20 members pun sudah OK. Asal ada satu flight pun tak pe. Kita terus main. Pada 17 Feb jam 6.36 pagi pula satu lagi SMS nya berbunyi ‚Wadoo wadoo… terlajak ke Bangi pulak. OB.’ Dah dia terlajak. Macam kereta dia ada nyawa sendiri bawak dia kesana. Sudah menjadi routine hinggakan Route Path (macam flight path lah ni) pun tak diubah. Sudah tentu dia patah balek. Bila saya sampai dia dah pun ada diKinrara. Ini mesti bawak laju ni.












Saya sampai diKinrara Golf Club lebih kurang jam 7.40 pagi. Bila keGolfers’ Terrace kelihatan beberapa members yang saya biasa dan terdapat beberapa yang nampaknya member baru. Mula mula saya nampak Dato Seri Yunus Tasi, bekas PTU. Di satu meja kelihatan juga Dato Shahruddin Ali, bekas TPTU. DNA pun ada. Saya menegur nya sambil menanya mengapa lama menyepi. Dia tersenyum aje. Memang patutlah beliau sedang mengatur perkahwinan anak nya yang akan berlansung pada 16 Mac 2010. Nampak juga kat Tan Sri Nik Ismail, juga bekas PTU. Selain dari tu Dato Presidente kita pun ada. Dato Khairuddin, Dato Amin dan juga Dato Daud.. Wah kalau nengok jumlah generals pada pagi tu memang lah ramai. Kalau ada cerita’Nights of the General’ pada pagi tu kita ada ’Day of the Generals’. Ada satu lagi general tak datang. Dia lah yang beria ia mencadangkan supaya kita main di Kinrara. Tapi pada hari tu dia takde. Nak kata bercuti raya keTepeng, dia tak meraikan Year of the Tiger. Sengaja balik Tepeng sementara ada cuti panjang kote.
Dimeja lain kelihatan juga muka muka baru. Yang saya ingat Saudara Razak, Saudara Ali dan Saudara Kamaroel, anak Dato Daud. Kamaroel ialah pilot yang bertugas diAbu Dhabi. Sedang bercuti. Bapak dia bawak sekali untuk berkenalan. Rupanya dia Budak Boy semasa saya CI di MTD dulu. Dia akan pulang kesana selepas bercuti 2 minggu disini. Nampak Dato Daud amat bangga dengan anak nya tu.
Sambil bersarapan saya meninjau dikeliling clubhouse. Pemandangan bagitu cantik. Walau pun dikelilingi hijau, nampak juga dari jauh bangunan bangunan tinggi.






Teringat kita bahawa kita dalam kawasan ‘urban’lagi. Course ini telah direka sabegitu hingga tak sedar kita dalam Bandar Kinrara. Satu kawasan yang sedang pesat membangun.
Melihat kepada flight list, saya digandingkan dengan Dato Anuaruddin, Saudara Razak dan Saudara Ali. Saya dengan Dato Anuaruddin handicap 24 sementara Razak 20 dan Ali 18. Kita bertanding kecil kecilan dengan saya partner Razak. Kita bermula diLubang 10. Depan kami ialah Dato Presidente, DNA Vice Presidente, Dato Seri Yunus Tasi dan Mej Rustam.



Lubang 10 ni dulu ada temporary green, tapi sekarang green nya telah dipulihkan semula. Oleh sebab dah lama tak main disini, tak ingat sangat atur susun nya tapi masih boleh menggambarkan lengkok bentuk nya.

Walau pun secara umum course ini ‘short’ tetap ia ada juga kesulitan nya terutama sekali apabila mengikuti aliran sungai. Silap arah, masuk air lah kita.

Cuaca pada pagi itu redup. Tapi kian lama terasa bahang ‘humidity’ negeri kita. Tak de angin pun. Kalau ada, memang lah outings kita lebih memuaskan. Walau pun buggy ‘on track’, mendapatkan bola tak lah bagitu memenatkan. Lubang 4, Par 4 tapi 248 meter aje.

Dalam flight kami, Saudara Ali tu pukul paling jauh. Kami mengalakkan nya untuk sampai keGreen semasa tee off. Sepatutnya dia boleh Tapi bila ada tekanan bagitu tak menjadi pulak. Walau pun tak tepat bola nya masih jauh juga.Dia birdie lubang tu. Di Lubang 17 Par 3, saya dapat satu on. Putting for birdie. Miss. Dapat par. Ada juga dapat par. KALAU lah birdie, kan lebih baik.’Kalau’ lagi.
Selesai bermain,selepas mandi, saya keDewan Makan Club. Makanan secara buffet.

Makanan yang dihidang termasuk nasi goreng, mee goreng, ayam goreng, sayur campur dan telor dadar. Nasi putih dan minuman sirup. Ada juga buah tembikai potong. Baik nya persiapan secara buffet ni ialah siapa siap dulu boleh makan dulu.

Ternampak Dato Presidente, MikeWeir, Saudara Razak dan beberapa members lain sedang menikmati makanan tengah hari. Bagus juga cara ni, makan dikelab. Tak payah nak tergesa gesa bergerak ketempat makan diluar kelab dengan risiko tersesat. Cuma kali ni, walau pun dah selesai







makan, nak tunggu penyampaian hadiah bagitu lama pulak. Tak tahu lah sebab nya. Setahu saya Mutalib tu mendahulukan mengira dari makan. Saya tak dapat menunggu hingga penyampaian hadiah dan terpaksa meminta diri. Keputusan yang saya terima dari Dato Amin pada petang hari adalah saperti dipamirkan dibawah.


Tahniah saya ucapkan kepada pemenang. Termasuk saya. Ada juga dapat ball sweep. Bukan jumlah tapi ‘dapat’ yang amat memuaskan.
Dimana kita akan bermain diminggu depan masih tak pasti. Saya ada juga menyuarakan kepada Dato Presidente cadangan saya. Samaada diterima kta tunggu dulu. Harap harap kita akan ada lebih dari 5 flights.
Bersekali dengan keputusan pada 17 Feb tu, Dato Amin ada memasukkan penjelasan tentang perubahan handicap kepada mereka yang terlibat. Catatan Dato Amin adalah:
Perhatian:
1. Aziz Norman main 8 under. Jadi 8 Kali adjustment factor 0.4 =3.2. Handicapnya adalah 18.8. Jadi 18.8 tolak 3.2 = 15.6. Apabila round up, Handicap terabarunya adalah 16.
2. Tan Sri Nik main 5 under. Jadi 5 kali adjustment factor 0.3 = 1.5. Handicapnya adalah 14.8. Jadi 14.8 tolak 1.5 = 13.3. Apabila roundup, Handicap barunya adalah 13.
3. Hj Rahim main 4 under. Jadi 4 kali adjustment factor 0.3 = 1.2. Handicapnya adalah 17.9. Jadi 17.9 tolak 1.2 = 16.7. Apabila round up, handicap barunya adalah 17.
4. Mej Rustam main 2 under. Jadi 2 kali 0.3 = 0.6. Handicapnya adalah 15.6. Jadi 15.6 tolak 0.6 = 15. Jadi handicap barunya adalah 15.














Salam

Setiakawan Mengalu alukan kedatangan Members Baru

6 comments:

  1. Dear John,
    Well done, that was bloody fast. I was pleasantly surprised to see your posting already up. Thanks.
    Regards
    Amin

    ReplyDelete
  2. Roger that, but due to some missing facts, I had to xxxx it.
    Salam

    Koljohn

    ReplyDelete
  3. Roger that, but due to some missing facts, I had to xxxx it. Will insert once I get it.
    Salam.
    Koljohn

    ReplyDelete
  4. Hi Skawan Gang,

    Well done John, you have done it again!

    Lama menyepi bukan sebab terlalu sibuk dengan persiapan khenduri kahwin anak tetapi ada sedikit usaha-usaha perniagaan yang saya terpaksa campur tangan jika tidak mesti disapu orang!

    Persiapan kheduri kahwin kita tahulah siapa yang sibuk.... sisuami pandang aje tetapi cek mesti disediakan. Tengah hari tadi, sebagai contoh, separuh daripada belanja yang dikenakan terpaksa dibayar satu bulan sebelum majlis! aduuuuh.... belum apa-apa akaun bank dah merosot.

    Golf saya beberapa minggu lepas termasuk SACHA dan SEGOY, tidak begitu menjadi, diibaratkan orang demam, selera makan tidak berapa atau ada orang lain pula kata macam sex. Ada masa hot bukan mainlah, tetapi ada masa nothing works! Tapi saya tahu sex untuk setengah orang sentiasa HOT aje! Bila tak ada selera, setiap kali baca setiakawangolf blog ( 2 kali sehari)
    selera komen pun tak datang.

    Minggu ini di Kinrara GC saya rasa selera dah datang kembali sunggoh pun lubang pertama dan ketiga saya dapat double bogey. Partnering Dato Seri Yunus Tasi ( 23) against Dato Ghani (24) and Rastam ( 16 ??) was a good challenge.
    I was wondering why RHM decided on Kinrara GC where the fairways and the greens on the second nine were well below specs and I thought this would be my last game at Kinrara!

    However, I played a remarkable 3 over gross on our second nine ( the course 1st nine) and returned with net score of 73( Not bad for a super senior golfer playing to 14!... RK kata ada standard sikit) and came third for A medal. I received the first ball sweep after so many games which made Dato K happy to see me smiling.

    Talking about Kinrara GC, the Skawan Committee may have to review future games at this club in view of its course condition which does not commensurate the fees we which have to pay. To me, Staffield, Tasik Puteri and Nilai Spring are well above Kinrara GC standard.

    I like to see the scores of some members during last Wednesday's game. The respectable scores tell the truth about their handicaps which Dato Amin and his handicapping computer know what to do.

    See you and salam to ALL.

    DNA

    ReplyDelete
  5. Dear all setiakawan members,

    Saya sungguh gumbira membaca posting John dan dato Amin kali ini.

    Pertama saya lihat John menang hadiah lagi. Wah nampak sdr kita ni dah banyak improve. Kedua, DNA pun menang jugak selepas sekian lama permainan dia merundum. Kpd kedua dua sahabat ini, saya ucap SYABAS.

    Kedua saya gumbira melihat hcap saya naik 16. Tak lah jauh lari dari official hcap saya di SIGC. Tapi kalau hcap review ini dibuat sebelum annual championship dulu, saya main nett 70. Kol John tolong kira ada chan tak saya jadi johan.

    4 game saya yg terakhir menunjukkan trend yg tak baik. Semuanya nett melebihi 80. Di Bogor Raya nett 84 dan di Royale Jakarta nett 85. Last game di Nilai spring nrtt 84. Harap2 ini sementara saja.

    ReplyDelete
  6. Sorry Squad, champion Annual Championship ialah net 69 oleh Dato Yunus Long. You nombor 2 lah.
    Cuba lagi tahun depan. Or cuba bagi SENAT pada March ini or Stableford Play or Bogey Play coming soon.
    Banyak lagi peluang untuk menjadi juara.
    Koljohn

    ReplyDelete