Friday, February 12, 2010

SETIAKAWANGOLF WEEKLY OUTINGS DI NILAI SPRING G&CC PADA 10 FEBRUARI 2010

SMS yang diterima dari RHM pada 7 Feb 10
‘Keberangkatan jagoh PRESTRO, SENAT, SIM, & SEGOY akan bersama kita diNilai Spring pada 10/02. Therefore, please join us. Rgds. RHM’.
Pada 9 Feb 10, jam 7 petang pula satu lagi SMS.
‘Yang jelas , semua Juara termasuk Juara SACHA & SEGOY tahun 2007 akan bersama kita. Insyaallah. Caddy n breakfast ditanggong sendiri. Lunch diluar club which is about 5-6 km away from the club. Kol Ramli will guide us. Rgds. RHM.
Ini cara RHM ‘memukul canang’ menaikkan semangat untuk menggalakkan members menyertai weekly outings kita. Ini macam memaklumkan kehadiran Tiger Woods dan Vijay Singh untuk kepertandingan kita. Saya kenal lah Juara PRESTRO, SENAT, SIM dan SEGOY. Siapa pulak juara SACHA dan SEGOY tahun 2007. Ingatkan Dato Tairobi akan hadir, tetapi dia juara tahun 2008. Ini kena balik kesejarah.
Tapi yang jelas, saya seronok kita akan ke Nilai Spring semula. Dah lama tak kesana. Pada perbincangan jawatankuasa diRestoran Tom Yam Beranang dulu, Dato Presidente ada menanya ‘course’ yang patut kita kunjungi. Macam macam course dicadang. Saya secara peribadi menyebut Nilai Spring, Staffield, Bukit Kemuning dan Tasik Putri. Ini pandangan saya. Saudara mungkin ada pandangan lain. Sila cadangkan. Jawatankuasa memilih ‘course’ berasaskan green fee yang berpatutan, samaada buggy boleh keatas fairway dan juga ada caddy ketidak. Of course last sekali aturan makan. Samaada dapat diatur supaya makan ‘in situ’. Senang kalau boleh bagitu. Saya percaya pemilihan Nilai Springs tiada kaitan dengan pengaruh saya, Cuma ianya memenuhi kreteria yang kita telah tetapkan.
Sampai diNilai Spring Golf Course, saya terus keReception counter. Ndak book caddie, pasal RHM dah sebut caddie urusan sendiri. RM 38 untuk satu caddy. OK lah tu. DiBangi Golf Resort RM 70.




DiGolfers’ Terrace berjumpa lah dengan members members lain. Saperti RHM juga sebut, breakfast tanggung sendiri. Ada juga lah yang order. RHM saperti biasa sebok mengutip duit. Untuk hari tu RM 110. Baru dimaklumkan rupanya termasuk satu caddy untuk satu flight. Salah maklumat lah yang saya terima.
Saya digandingkan dengan Dato Presidente, MJHim dan RHM. OK lah tu. 24,24,24 dan 22.






Kita memulakan diIsland Nine. Lubang 10 dulu.
Lubang ni par 5 tapi ada parit melintangi fairway dalam jarak 200 meter. Nak pakai driver, takut terkedu. Sangkut kat air.






Kena ‘lay up’ sabelum parit tapi mesti difairway yang rata. Kalau terkuat turun ke ‘slope’, makin teruk kita. Kalau pakai iron pendek mungkin tak sampai kejarak yang kita harapkan Saya pakai 6 iron. Ingat dah ok tu tetapi short. Ada lagi 120 meter, keparit. Takut nak pakai fairway wood. Lay up sekali lagi. Club ditangan Hybrid no 4. Kalau tercepes, masuk air. Pukul perlahan rupanya terkuat sikit. Caddy kata masuk air tapi tengok tengok ditepi aje. Lega. Pukul guna 6 iron, nak tentu tak masuk parit. Lepas. 3 dah kat situ. 4th shot dengan fairway wood 3. Kecepes ke kanan. Bawah pokok. Kena push out kefairway.
Pukul pulak dengan hybrid 4. Kekiri masuk bunker. Dapat 8 kat situ. Belum apa apa dah 8. Bagitulah derita saorang golfer dengan handicap 24. Consistently Cockup. Partner saya MJHim, lebih kurang sama. Dapat 7. RHM juga 7. Yang nampak ok sikit ialah Dato Presidente dengan 6. Kami 0ne down. Lubang 11 par 4, saya 7, MJHim 7, RHM 7 dan Dato Presidente 6. Two down. Lubang 12 par 4, saya dapat bogey 5, MJHim 6, RHM 5 dan Dato Presidente triple bogey 7. Kita halve lubang tu. Masih 2 down. Lubang 13, par 3. Saya dapat bogey 4, MJHim 5, Presidente 4 dan RHM par 3. 3 down dah.
First nine kalah 3 biji bola. Bagitu lah kami pada hari tu. 2nd nine kita menang 4 biji. Net gain satu biji bola.
Beberapa bulan lepas saya telah dimaklumkan oleh Kol Affendi dan Dato Amin tentang ‚scala energy’. Mengikut mereka loket ini menarik tenaga kinetic kita dan kita menjadi lebih gagah. Affendi yang baru menjalani pembedahan pada masa itu akui akan kesahihan bendalah itu. Harga nya RM 350. Itu kira kira 3 kali weekly outings tu. Lupakan sementara. Satu minggu sabelum PRESTRO, Affendi telah mendapat johan diweekly outings dengan net 69. Dato Amin pulak leading ranking untuk SEGOY. Nampak nya kedua dua yang memakai bendalah ni mencapai tahap yang baik. Wah kalau ini lah kesan scala energy, saya rasa elok kalau dapat satu, tapi 3 kali weekly outings lebih mempengaruhi keputusan. Empat hari sabelum weekly outings kita diNilai Spring, anak saya telah memberi saya satu rantai leher. Tertulis - ion magnetic necklace. Ini pun bertujuan mengeluarkan kinetic energy kita kepermukaan. Saya pun pakai semasa outings kita diNilai Spring. Net 82. Kinetic energy apa ni. Sama je. Rumusan: sebenarnya kecekapan dan teknik yang menjadi penting. Whatever it is, I will put it on again this coming 17th. Just to confirm. Either the necklace stays round my neck or it goes to the deepest end of the drawer.
Selesai bermain, kita pun menunggu RK untuk mendapat arah ke restoran untuk makan tengah hari. Jumpa Aziz Norman. Dia beri arah mengikut muka jam. First roundabout pegi 9 o’clock, 2nd roundabout pegi 9 o’clock. Jumpa first traffick light, belok kanan. Restoran sebelah kiri. Terpingga pingga juga, sebab 9 o’clock sebelah kiri. Saya ingat kanan. Banyak lagi description yang disebutnya. Tiba pula RK. Dia kata BBN Café. Café Pak Din. Laaaa, cakap lah gitu. Kita pernah kesana.
DiBBN Café, dari 28 pemain (7 flights) adalah 20 orang turut sekali. Yang lain terpaksa menghadiri urusan lain.
Makan secara ‘buffet’ termasuk lauk asam pedas ikan kembong, siput sedut masak lemak, ayam goring perencah, sayur kobis, ulam, sambal belacan. Nasi putih, buah buahan dan air sirap merah. Lepas makan saya merasa tapai ubi dengan kopi o. Compliment dari Mak Lang ( tokey kedai).
Penyampaian hadiah telah dilaksanakan oleh RK. Sabelum tu dia kenalkan 3 member baru. Mereka mereka ialah Encik Norisyalsaid, Encik Azmi dan Encik Yusri. Welcome to the Club. Adalah diharapkan supaya Saudara menikmati permainan pada hari itu dan terus meluangkan masa pada hari rabu bersama kami.
Keputusan kita pada hari itu adalah:

Apa yang jelas, ketiga tiga member baru kita dapat ball sweep hari tu. Well Done.










Seterusnya Dato Amin pula memberi penerangan tentang










handicapping kita. Dia juga mencadangkan penambahan ‘cara’ untuk mengukuhkan system kita kita lebih adil. Cadangan beliau diterima oleh semua yang adil dan akan berkuatkuasa serta merta. Penjelasan dia tu saya akan pos bila terima secara bertulis dari nya.

Salam.

Setiakawan dapat Member Baru

2 comments:

  1. Kawan kawan sekelian,

    Biasanya DNA yg dulu post komen. Tapi nampaknya 2/3 minggu ni dia menyepi. Maklumlah sibok dgn persiapan majlis perkahwinan anaknya yg tak berapa lama lagi.

    Minngu ni permainan saya HANCUR. Nasib baik John tak keluarkan semua keputusan...malu betul. First 9 je dadapt 5 double bogey dan 2nd 9 lagi teruk...4 double bogey dan 1 tripple bogey. Nampaknya penyakit lama macam nak datang balik. Mudah mudahan tak berpanjangan.

    Rabu akan datang saya tak dapat main. Pergi main kat Bogor Raya dan Royale Jakarta. Tukar selera sikitlah.

    ReplyDelete
  2. Dear Squad,
    I turut simpati lah dengan your kedudukan. As you said 'Nasib baik John tak keluarkan semua keputusan...malu betul'. Bukan I tak nak keluarkan semua keputusa, cuma, keputusan yang I terima dari Dato Amin ialah keputusan pemenang je. Maybe this work for the better. Kita 'sorak'(applaud) pemenang dan tidak mengejek (jeer) yang kalah.
    Anyway, handicap baru dah saya terima. Akan pos selepas ini. Mungkin you akan senyum semula.
    Koljohn

    ReplyDelete