Friday, February 5, 2010

SETIAKAWANGOLF ANNUAL CHAMPIONSHIP & SETIAKAWAN GOLFER OF THE YEAR 2009 PADA 03 FEBRUARY 2010 DI STAFFIELD COUNTRY RESORT


Bahgian 1- Hari Penentuan
Tiba lah hari yang dinanti nanti semua ahli SetiakawanGolf. Hari Annual Championship dan Setiakawan Golfer of the Year bagi tahun 2009. Kita telah memilih Staffield Country Resort. Kami akan bertembung di 9 lubang Western dan Southern. Itu lah nine yang kita mengharap harap akan menjadi medan pertempuran.
Bila sampai je, kelihatan semua sibuk. Sibuk mendafter, sibuk membayar (yang belum bayar lagi), ambik scorecard, tampal sticker (untuk pengenalan beg beg akan ke buggy mana), ambik goodies. Goodies yang didapati mula mulanya baju saje. Topi dan tuala sampai lambat dan perlu diambik kemudian. Kelihatan lah ahli mula menukar baju T. Hijau warna nya. Ada cop ‚Omnivest International, iaitu syarikat yang menaja T shirt itu. Ini syarikat Capt Yahya dan Col Zainal Yan lah. Topi pulak warna hitam. Ada cop Cemerlang Protection. Syarikat yang menaja topi ni ialah syarikat Datuk Nawi Alias (DNA). Syarikat ini juga menaja tuala yang bercap Setiakawan 2009.


Selesai mendaftar, members bergerak keruang Golfers’ Terrace untuk bersarapan. Nasi lemak, roti, margarine dan jam.

Air kopi dan teh juga ada. Selesai sarapan, members bergerak ke tanah lapang disebelah kawasan registeration untuk group photo. Kelihatan 3 members berkejar kekumpulan tu, menjerit juga untuk tunggu sebentar tetapi tak diendah oleh ‘cameraman’, maka terlepaslah bertiga tu. Mereka mereka ialah DNA, RHM dan saya. Tertanya juga tak boleh ke tunggu kami sekejap. Bila ditanya kat cameraman, dia kata dia terpaksa ikut group yang suruh dia cepat. Terlepas lah kami. Dan saya ingat saya yang ‘In Charge’ tentang cameraman tu.

Mengikut RHM ada 13 flights kesemua nya. Wah 52 golfers semua nya. Kurang sikit dari PRESTRO. Tak juga bagitu. Kemudian nya saya dimaklumkan ada yang tak dapat hadir. Ada yang maklumkan pada malam sabelumnya tetapi ada juga yang tak maklumkan langsung. Tak baik lah macam tu. Makin kelam kabut lah RHM ndak reorganize balik. Itu lah dia - bersarapan pun kurang sempurna. Dahlah sampai pada jam 6.30 pagi. Tak dapat masuk gambar dalam kumpulan pulak. Sabar Squad.


Dengan flight yang telah ditetapkan maka members pun pergilah kebuggy masing masing.

Kita mulakan secara ‘shotgun’ ditujuh lubang. Dua flight disesuatu lubang. Kesemuanya diWestern.

Saya satu flight dengan Dato Presidente, TSHM dan Dato Khairuddin. Bila ada tawaran bertarung, saya partner dengan Dato Presidente dan TSHM dengan Dato Khairuddin.
Kita start diLubang 2. Par 4. Saya dapat bogey. Engine tak panas lagi. Lubang ke3. Par 4 juga. Tee off cantik. Pukulan ke2 ok juga. 3 tak on lagi. 4 on 2 putt. Dah double bogey. Engine masih belum panas. Lubang 4, Par 4. Index 1. Tee off OK. Shot kedua diapron. 3 on. Put masuk. Par diIndex 1. Dah engine dah panas dah. Lubang 5. Par 5. Tee off kekiri. Second shot cebeh. Third shot kekanan. Pukul punya pukul, dapat 8. Dah engine balik sejuk pulak.

Maka bagitulah ceritanya outings saya pada hari itu. Net 82. Dalam flight saya TSHM nampaknya kukuh. Pukulan dia memang steady. Dalam berbual tu, timbul cerita rupanya dia datang practice diStaffield pada hari Isnin. Bukan dia aje. Mereka berempat termasuk DNA, RK dan Dato Amin. Ada practice rupanya. Nampak juga Mutalib berbisik dengan TSHM kemudianya. Bila disiasat, rupanya Mutalib kata, selepas weekly outings pada hari rabu 27.01.10 members dilarang menjejak kaki dicourse Staffield. Penalty? Disqualification. Itu gurauan saje. Menyemak semula score kami, TSHM dapat net 70, Dato Presidente 90 dan Dato Khairuddin 85. Kami bertiga ni handicap 24. Macam gitulah permainan kami.
Diflight yang lain, ada riuh juga. Setahu saya flight dihadapan sekali terdiri dari Dato Amin, RK, Dr Khalil dan Mutalib. Top 4. Belakang mereka ialah DNA, Mike Weir, RHM dan Mohd Noh Yassin. Nombor 5 ke 8 dan seterusnya. Tak de cerita siapa menggunakan julap ke, jampi ke atau pukau ke tetapi yang jelas ada sadikit peperangan saraf – psyops. Konon nya, tiap tiap kali Dato Amin dapat par dia akan memberi laungan dengan gerakan tangan. Tetapi mengikut flight member dia, dapat bogey atau double bogey pun dia buat gitu juga. Bila ditanya dia sengaja buat gitu supaya flight belakang nampak. Ini konon nya akan mengganggu ketenteraman lawan. Tak tau lah berkesan ketidak. Tapi kalau nengok score Dato Amin dapat net score 75 sementara Dato Nawi dapat net score 77. Berkesan lah tu agak nya.
Pada hari tu memang Setikawan control the course.
Semua nya hijau. Macam tentera berpakaian seragam.

Celah celah tu ada juga yang tak pakai T Shirt yang dibekalkan. Yang saorang tu kata tak muat. Size yang terbesar sekali tak cukup besar rupanya. Sorang lagi kata tak boleh pakai kain jenis tu. Polythene lah tu gak nya. Dia pakai lah T shirt dia sendiri. Susah juga kita ni ye? Penaja mengharapkan ada pulangan publisiti dengan sumbangan mereka tapi kita tak dapat memberikan keperluan itu dengan sepenuhnya. Ye lah nak menyumbang T Shirt kain cotton mungkin lebih mahal lagi kot. Whatever it is my thanks to the 2 sponsors. You were kind enough to accommodate us and we salute you.

Salam Setiakawan – SACHA dan SEGOY.




ps. Bahgian2 dan 3 akan menyusur.

2 comments:

  1. Dear John,
    Well done, that was an apt first part write up. The two caddies featured in the photo above helping out with the registration were the caddies for our flight. They were beautiful. It sure affected my game. I double bogeyed the par five first hole and triple bogeyed the second hole. I lost five strokes in the first two holes. Recovery was near impossible. The question is, were the lovely ladies deliberately given to our flight? If it was, thank you very much as I really enjoyed myself. My flight mate Dr Khalil started off extremely well. He was two on the first hole par five and was putting for eagle. Unfortunately he ended up with a par, which was still very good. Col Ramli the champion golfer of the year, was steady all the way. He deserved to be the champion. Our other flight mate was Col Mutalib my partner. He played a few good holes, but generally he had an off day. However he showed great sportsmanship and restrain as he threw his club only once through the entire game and there was no swearing. By the way Mutalib, we lost 25 bucks and forgot to pay. I have also sent the results to you John. Thanks
    Regards
    Amin

    ReplyDelete
  2. Salaam To All

    I consider the SEGOY and SACHA game one of those "one-off" performances during my golfing career. So please do not be unduly worried. If I put up another similar show when I return from my current overseas trip then perhaps there may be some ground for concern. That day I did not really play extremely well. Just that the others in my flight did not perform their normal acts. Or perhaps unconsciously they also wanted to do a noble act: contribute to assist me financially for my overseas trip.
    Above all I consider my good luck that day being last game before almost one month leave from Setiakawan group.

    Hashim Meon

    ReplyDelete