Tuesday, February 9, 2010

FIRESTONE

Firestone atau Batu Api. Saya nak jadi Batu Api dalam cerita kali ni. Kira nya mengapi apikan members Setiakawan.
Mengikut posting saya pada 07 Feb 2010 melalui Bahgian 3 –Kupasan, saya telah meletakkan pencapaian tiap tiap peserta dalam pertandingan pada 03/02/10. Yang tak termasuk ialah peserta yang tak mendapat hadiah pada hari tu. Sebab tu hanya 40 nama peserta tersenarai, walhal mengikut RHM seramai 50 pemain mengambil bahgian. Saya harap members members yang tak tersenarai tak tersinggung, kerana, saya mempamirkan apa yang saya terima dari pehak Convenor.
Satu lagi perkara yang tak tersenaraikan ialah kedudukan keseluruhan samaada SACHA atau SEGOY. Dalam ruangan ini saya mempamirkan perkiraan saya sendiri berkaitan SEGOY. Yang dipamirkan pada 06 Feb 2010 hanyalah kedudukan 5 tempat teratas.
Bagaimana kah kedudukan yang 11 lagi. Mengambil net score yang saya perolehi, saya telah mengatur sendiri mengikut cara saya sendiri. Kita tahu akan ‘Ranking’ tiap tiap peserta dan points mereka pada mulanya pertandingan. Kita juga tahu points yang akan diperolehi mengikut position mereka pada hari itu. Saya telah mengatur kedudukan peserta SEGOY pada hari itu dan juga points yang mereka perolehi. Dicampurkan dengan points yang mereka memulakan pertandingan, maka saya dapati jumlah points keseluruhan. Saya mengatur (sort) points ini mengikut urutan tertinggi hingga kebawah dan kita mendapati position keseluruham mereka masing masing. Cuba yang tak selaraskan ialah sekira sesuatu peserta itu mendapat net score yang sama. Samaada JK pertandingan menyelaras nya sebagai kedudukan berturut (macam OCB) atau diserikan dan points pun diselaraskan atau di ‘average’kan. Saya cuba mengandaikan kedudukan masing ,asing mengikut keyakinan saya.
Dibawah ni saya pamirkan kedudukan keseluruhan SEGOY 2009.

Tak banyak berubah position melainkan TSHM yang pada mulanya ditempat ke13. Dengan net 70 dia melonjak tempat nombor 1 dan mendapat 2500 points. Keseluruhan dia ditemapt ke3. Hj Jamaluddin pada mulanya ditempat ke12 memperbaiki kedudukan ketempat ke7. Dia dapat nett 71 dan nombor dua pada hari itu.
Bagaimana pulak kedudukan sebenar sekiranya peserta pesrta yang ada rankings dimasukkan kedalam perkiraan Mereka tak dapat menyertai sebab tak cukup penjertaan 25 kali. Sebagai contoh Dato Yunus Long mendapat net 69 dan ranking dia ialah nombor 15. Apakah kedudukan nya agak sekira nya dia layak. Itu akan saya cuba olahkan pada masa akan datang.
Saya juga akan mempamirakan ‘Ranking’ kita semua yang baru mulai bulam Jan 2010. Ranking ini akan dipamir tiap tiap hujung bulan. Ini beri members peluang untuk mengetahui kedudukan masing masing dan mengambil langkah supaya memperbiaki nya.
Tunggu lah.
Salam

Setiakawan Top 16

1 comment:

  1. Dear John,
    Well done, your presentation of the SEGOY complete results is spot on. What is clear is that everyone had a chance. Tan Sri or any one of the qualifiers could have won had the top leaders collapsed. That's the way the Fed Ex system was structured after the second Fed Ex. The first one was won by Tiger even after opting to miss one competition. The second was won by Vijay where all he had to do was to complete the final competition. We copied the Fed Ex system wholesale and it seems to work fine. Thanks.
    Regards
    Amin

    ReplyDelete