Friday, May 21, 2010

WEEKLY OUTINGS DINILAI SPRINGS GOLF AND COUNTRY CLUB PADA 19 MEI 2010

Kira kira pada pagi tu ada rasa excited sikit kerana selain dari pertandingan mingguan kita, pada hari tu ada pertarungan yang bermula dari cabaran sorang ahli dan disambut oleh sorang ahli lagi. DNA dalam Comments nya dalam Blog SetiakawanGolf telah mencabar. Dia partner dengan MJHim dan sanggup bertarung dengan sesiapa saja. Senyap seketika. Dua hari selepas tu, Panglima Handicap kita, Dato Amin menyahut cabaran DNA dengan menawar diri dia partner dengan Kol Affendy Mustapha. Perlu diingat MJHim ialah Champion SIM Perth dan seminggu selepas tu mendapat nombor 2 dalam Weekly Outings kita diStaffield Country Resort dengan net 69. Kira kira dia dalam ruang hot. Maka mereka berempat akan bertarung. Apa stake nya tak lah saya tahu. Yang jelas ialah untuk ‚nama’. Nak guna perkataan ‚Maruah’ tu terlalu kuat. Tapi mereka akan bertarung.
Saperti biasa diGolfers’ Terrace dah ramai members kelihatan. Mengikut RHM ada 10 flights. Wah 40 orang pemain. Memang hebat. Seramai ini mungkin kerana semua yang hadir tak banyak penglibatan samaada domestic atau perniagaan. Atau kalau yang ada pun telah menganjakkan nya. Atau memang seronok bersama sama pada hari Rabu dengan kawan kawan golfers.





DiGolfers’ Terrace dah mula bisikan tentang pertarungan hari tu. DiTee Box pun bagitu. Saya menanyakan members yang berada disana samaada, ada yang ndak memilih ‘kuda’ diantara mereka berempat.

Takde sambutan.












Mereka sedar golf ni ada hari naik dan ada hari turun. Kita cuma boleh menunggu keputusan. Saya satu flight dengan Dato Ramli Harun, Mej Rustam dan Dato K. Mengikut Flight List kami flight nombor 3 di Front Nine tapi diarah oleh starter ke Island Nine. Back Nine lah tu. Tee off pun lambat sikit, sebab ada flight lain yang bukan dari Setiakawan. Terpaksa tunggu.
Memang seronok bila kembali ke Nilai Springs sebab kita biasa disitu. Selalu nya buggy boleh masuk fairway tapi kali ni tak boleh lagi. Sehingga hampir habis first nine baru dibenarkan. Yang ketara pada hari tu ialah ’cuaca’. Saya sedar akan heat wave yang melanda sekarang ni. Suhu sabagitu masih boleh tahan tapi mesti lah dapat angin sikit. Takde langsung. Terjelir lidah. Ini juga akibat ‘Global Warming’. Kita tidak terkecuali dari kesan nya keatas dunia kita ni. Bila terlalu panas, tenaga pun terjejas. Mula lah pukul berterarbur. Kadeng kadeng terok dan jareng jareng elok. Belalang oh Belalang.
Saya partner Dato K sementara Dato Ramli Harun partner Mej Rustam. Kami kena pukul kiri kanan. Mej Rustam tu nampak sangat bagi chan kat kami. Dia memang kukuh. Tersenyum dan bersaja. Patut juga lah dia dapat placings dalam outings kita pada hari tu. Bila kami selesai bermain dan menuju ke Changing Room ramai kelihatan dah pun mandi dan bersiap untuk pergi ke BBN Cafe diNilai.
Sampai disana ramai members dah ada sedang menjamu selera. Lauk terhidang diatas meja khas untuk Setiakawan. Saya terlalu keletihan dan tak de selera. Jadi saya mintak Mak Lang bungkus kan lauk. Mungkin kat rumah nanti selera akan kembali.
Selepas semua selesai makan, RK mengambil alih. Sabelum dia mengumumkan pemenang pada hari tu dia memaklumkan ‚statement of accounts’ dari kunjungan ke Perth. Jumlah sabenar taklah dapat saya tangkap tapi selepas tu dia memulangkan beberapa ringgit kepada beberapa peserta yang kesana. Mungkin dia hendak edarkan ‘statement’ yang dimaklumkan dalam blog ni kemudian.
Beberapa pengumuman juga dibuat pada hari itu saperti berikut:
a. Dato Presidente telah memaklumkan bahawa bahawa Kelab Pegawai Pegawai Bersara Angkatan Tentera atau Retired Armed Forces Officers Club (RAFOC) telah di pulihkan semula dengan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia. RAFOC sedang mengambil semula ahli ahli baru dengan bayaran RM 400 samaada secara bayaran penuh atau secara ansuran. Beliau mencadangkan members yang bekas pegawai AT memasuki pertubuhan ini untuk meneruskan aktibiti bagi kepentingan bersama.
b. Dato Vice Presidente selaku Golf Captain pula memaklumkan akan kesulitan Kol Mutalib untuk membuat perkiraan selepas selesai permainan. Susah nak baca kerana nama pemain tidak terang, jumlah score tak dikira sabelum menyerahkan score card. Beliau meminta kerjasama members untuk menentukan perkara perkara ini dilaksanakan untuk membantu Tukang Kira (Mutalib).
c. Panglima Handicap pula memaklumkan sekali lagi tentang system handicapping Setiakawan sekarang. Apa yang jelas ialah keputusan 3 terbaik dari 10 permainan yang lepas dijadikan pengukur untuk menyelaraskan handicap kita tiap tiap bulan.
RK telah mengumumkan keputusan hari itu saperti berikut:

Nampaknya Dr Khalil Ramli bagitu menyerlah dengan menjadi Champion dengan net 67. Dah kena potong 2 stroke. Deputy Champion ialah Hj Rahim Junior dengan net 69. Ingatkan Hj Rahim Kassim (Mike Weir). Dia bangun jugak, tapi bukan dia. Tak kenal pulak. Semasa makan pun tak kelihatan kerana telah pulang. Ada hal kut. Mungkin kita akan berkenalan dimasa masa akan datang. Dia pun kena potong 1 stroke.
Second A Medal, Mej Rustam dapat net 70. Dia satu flight dengan saya. Dato Mohd Isa dah mula tunjuk taring nya.





Kali ni net 71. Minggu lepas net 67. Masih main under. Ingat ingat Raja Dolah akan menyerlah, tapi nama tak naik. Minggu depan kut. First B Medal ialah Che Gu Nasir. Dia lama tak main kerana sakit tangan, disiku. Nampaknya dah baik. Alhamdulillah. Second M Indra. Orang baru nampak. Welcome M. B Medal yang ketiga diumum sebagai Lakmana Muda Navy (LMN) Aminuddin.
Ingatkan orang navy betul, rupanya tokey stesyen minyak BHP diJalan 222 diPJ. Oreng Tupat. Keempat B Medal ialah Dato Johar Murad.
Ini berkat sumbangan mineral water kepada kita pada pagi tu. Cuma kelihatan dia terpaksa angkat kotak botol air tu ketiap tiap buggy. Mungkin, pada masa masa akan datang kita boleh membantu dia. Volunteers Required. Fifth ialah Kol Affendy dengan net 75. Dia sorang daripada pertarungan pada hari tu. Nama partner nya Dato Amin, tak kedengaran. Bagitu juga pairing satu lagi DNA dengan MJHim tak kedengaran juga. Sekali imbas macam pairing Dato Amin dengan Kol Affendy lah menang. Kita tunggu ulasan mereka diComments nanti.
Kita selesai Outings kita pada hari tu lebih kurang jam 3.30 petang .
Sehingga kita berjumpa diminggu hadapan, 26 Mei 2010.

Salam

Setiakawan Makin Ramai Yang Menyertai
Ikuti Cerita Nujum Pak Belalang DiBawah


3 comments:

  1. Hi Skawan Gang,

    Thank you John, for your very prompt reporting and keeping the Skawan blog very lively.

    It was great to see 40 members turning up for last Wed Skawan golf outing. RHM had done a great job to campaign for 10 flights of golfers on a "hot and humid" day! I am not sure what the big attraction at Nilai Spring GCC other than the freshly recruited new caddied elegantly dressed in PINK!

    MJHim and I had an exciting game against Dato Amin and Affendi. We lost the first hole, squarred at second and continued the honour until 9th hole. I had one burddie, one tripple ( 1st hole ) and the rest were pars and boggies. I had a remarkable gross 42 and playing a handicap 14 was not too bad! MJHim performed well to his 23 hc and I need not elaborate the obvious result.

    The second nine was a repeat of the first nine with both of us losing the 10th hole with our tripple bogey and we just could not recover after that. The temperature, heat and humidity were very unfriendly and how I wish the Nilai Spring GCC were air-conditioned like Joondalup and Vine in Perth! Both MJHim and I played well over our handicaps on the second nine and of course Dato Amin and Affendi applied Tsun Zsu's theory of "Attack when enemy is weak" in full force. Tak payah cerita lah siapa menang/kalah pada hujung permainan tapi yang penting adalah "semangat lawan" tak pernah kalah!

    MJHim and I had a postmortem of our last Wed's game and we now know exactly how to deal with our future challengers. I have gone to RSGC driving range and putting green last two days to sharpen my drive and putting. I am targetting to play to handicap or one under in coming Wednesday's game.

    I will be away in the East Coast from to-day until Tuesday night and I hope to see you all at the coming Wed Skawan game.

    Salam.
    DNA

    ReplyDelete
  2. Kawan kawan sekelian,

    Pertama sekali saya nak ucap setinggi2 tahniah kpd champion kita Dr Khalil. Permainan kawan kita ni nampaknya dah mula menyerlah balik. Dalam diam2 dia menang hadiah tiap2 minggu. Well done Dr and keep it up. Kalu dah bodek dia macam ini boleh le jual ubat kuat setengah harga.

    Nampak nye Champion SIM Perth tak menjadi kali ini. Jangan putus asa my friend. You are there already. Just keep your focus.

    Saya pula rasa sangat malu dgn sqd saya Kol John. Sorry my friend for not being a dependable partner that day. Tiap kali I partner dia, game saya tak menjadi. Kalu di Staffield saya boleh main nett 73, tapi di Nilai spring...hancuuus. Opponent kami, terutama Mej Rustam terlalu steady. Maklum lah dia ni dulu kor player untuk RAMD. Keep an eye on him. Potential SEGOY champion.

    Raden ada hantar sms merintih pasal hcap. Tak tau lah saya apa rahsianya dibelakang penghantaran sms itu. Hcap dia 20...apa yg nak dirintihkan. Lain le saya..hcap 13 tapi...sedih nak story. Dulu Hcap Raden dgn saya sama..17. Saya tutun tapi dia naik.

    Semalam (jumaat) MJHim, RK, Dato Isa dan saya bermain di SIGC. Keputusan...MJHim nett 80, RK nett 77, Dato Isa nett 72 dan saya nett 82. Apa sudah jadi dgn permainan saya. Yg pasti cuaca terlalu panas dan saya jadi terlalu keletihan. Esok Annual Senior Medal di SIGC dimana MJHim, Arham dan saya akan bermain.

    Weekend ni banyak sangat pula golf tournament yg ditayang di TV. Saya cuba tonton kesemuanya dgn harapan game saya boleh improve. Entah le.

    ReplyDelete
  3. Sahabat Setiakawan sekalian.

    Faktor cuaca dan suhu sebenarnya mempengaruhi permainan kita.Bukanlah saya nak cari sebab mengapa main tak berapa bguih hari tu tapi itulah hakikatnya terutamanya pemain hcap tinggi seperti saya dan beberapa sahabat yang lain.Pemain terror macam Dato K pun mengeloh tak dapat main baguih sebab cuaca dan suhu yang panas.

    Kol Apedi memang baguih main pada hari tu.Pukul jauh, putting jarang mis dan pukulan bunker tak pernah tak keluar.Camna nak lawan?Dia pun pernah jadi juara.

    Sebenarnya Mcgyver pun tidak kurang hebat hanya partner beliau yang kurang serlah.DAmin has always been a calm steady and jovial player.I enjoyed playing with all these seasoned golfers.Tentunya saya akan cuba baiki lagi permainan saya.

    Bagus juga kalau ada lagi sahabat sahabat yang nak test champion SIM ini.Saya akan baiki permainan saya melalui dorongan sahabat sahabat sekalian,InsyaAllah.

    Salam hormat
    MJHim

    ReplyDelete