Friday, October 9, 2009

GOLF OUTINGS DIBUKIT KEMUNING GOLF & COUNTRY RESORT PADA 07/10/09




Dear Sir,
Tiba masanya kita berhijrah ke Bukit Kemuning G&C Resort. Good layout and good rate. So, please be there on 07/10/09. Tee off by 0830 hrs. Rgds, RHM.

Bagitulah bunyinya SMS Saudara Raden Hamzah Massod (RHM) pada 04/10/09. Saya rasa inilah pertama kali kita dirancang bermain dikelab ini. Berhijrah. Memang betullah. Kita akan berhijrah luar daripada golf course yang kita biasa. Kalau melihat website nya berbunyi,

‘Nestled cozily within the well established neighborhoods of Kota Kemuning and Bukit Rimau lies the 18-hole Bukit Kemuning Golf and Country Resort, also dubbed "Bukit Kemuning's Hidden Jewel". Since its first tee-off in 1993, BKGCR has grown tremendously in its popularity amongst the most serious as well as recreational golfers, with its membership reaching almost 800 .
Sprawling over 150 acres of lush greenery, the course commands the very best of its golfers, with challenging greens and sparkling white bunkers there to demand extreme skills and accuracy even amongst the most discerned golfers. Fairways spread generously with well defined lines and stripes to tease those looking for a good approach while heavy roughs await those who tend to take the course too lightly.’
The motto of BKGCR is basically to provide the most laid-back feel for everyone and to encourage friendships to nourish on the course as well as in the clubhouse. The ambience welcoming every visitor or regular member at the clubhouse is that of the most friendliest and relaxing. The image of golfers greeting one another out at the fairways and golfer's terrace is a very common sight, and BKGCR feels extremely proud and ecstatic to host these smiles.
The clubhouse and golf course have seen a major facelift since early 2006 and the response has been very encouraging. With a solid goal in mind, Bukit Kemuning Golf & Country Resort aims to be one of the best golf courses in the country and to attract serious golfing enthusiasts and golf tourists from all around the world.’
Sounds interesting especially the caption ‘The image of golfers greeting one another out at the fairways and golfer's terrace is a very common sight, and BKGCR feels extremely proud and ecstatic to host these smiles.’ Hopefully after completing 18 holes, there would still be enough smiles left on the golfers’ faces.
Saya jangka banyaklah response dan pada 06/10/09 saya menerima SMS berikut:

‘ Dear Sir, We got 7 full flights. Rate RM 100 (Green Fees + Buggy + Coffee + Lunch + Prizes). Pretty caddie available but at your own costs. C U. Rgds. RHM.’

Saya rasa 7 flights X 4 ialah 28 golfers. Itu ada bagus. Bukan itu sahaja, pada subuh 07/10/09 pula saya terima satu lagi SMS berbunyi,
‘Wahai Setiakawan Members, 2day breakfast will be sponsored by YBhg Dato Nawi Alias. Semoga Ybhg DNA dilanjutkan umur dan dimurahkan rezeki. Rgds, RHM.’
My thanks to DNA too. At least dalam memandu ke Bukit Kemuning G&CR, dalam terkial kial mencari jalan serta menjengok sign board tak lah kita perlu memikirkan soal syoru pagi hari. Itu sudah catered for. Gesture macam ni memang lah saya hargai. Mungkin ada lagi ‘Good Samaritan’ yang ingin didoakan ‘Semoga dilanjutkan umur dan dimurahkan rezeki’. Dato Johar tak payah, sebab tiap tiap kali kita dapati air mineral dalam buggie, kita tahu Dato Johar ada bermain pada hari tu. Dan kita akan mendoakan kesempurnaan dan keselesaan beliau. Mungkin juga ada member yang buka kedai nasi lemak ke, ada ladang pisang ke. Tapi kalau ada ladang durian, itu kena lah jemput kita kesana. Convenor boleh mengatur untuk kita berhijrah ke golf course berdekatan dengan dusun durian dia.
Selepas bersarapan, ‘Thank you Dato NA’, kita pun beredar ke ‘Caddie Shack’, ambil caddie, siapa yang memerlukan dan bergerak ke tee box. Kita pun memulakan pertandingan. Flight saya terdiri dari Dato K (who else), Yours Truly (Ramli Kinta), saya dan Mej Rustam. Saya kenal Mej ni, tapi tak pernah satu flight dengan dia. Handicap 15, maknanya kukuh lah tu. Dato K memaklumkan semasa dia Panglima Medan dulu, dia ada bawak Mej Rustam ni sebagai ayam tambatan. Mengikutnya dia telah memaklum Panglima 2 Div pada masa itu bahawa dia ada ‘secret partner’ untuk bertarung. Mej Rustam lah orangnya. Ayam tambatan tak menjadi pada hari tu dan Dato K and partner tewas. Itu masa dolu dolu. Sekarang mereka partner lagi. Saya dengan Yours Truly. Kalau mengikut kelaziman selalu juga terdengar laungan ‘Yours Truly’ tu bermakna partner I tu selalu memenangi ball sweep. Kukuh lah tu. Bersemangat juga rasa dihati.
Golf Course Bukit Kemuning nampaknya baru diubahsuai dan very wide. Pasti boleh main baik. Hari cerah dan kering. Maknanya bola boleh pergi jauh. Terbaca saya SMS kiriman kawan, Mej Chukari pada 06/10/09 yang berbunyi ‚ ‚Salam Semua, Taufan Melur dengan kelajuan 222km/jam akan melanda Filipina malam ini. Angin kencang dijangka melanda Malaysia, kesan sampingan bhg pantai timur. Sila panjangkan kepada Sahabat Andai.’ Bila pulak Chukari masuk jabatan kaji cuaca ni. Anyway, that was good of him. Selepas bermain 6 lubang terasa cuaca berubah, hujan renyai renyai mulai turun. Dalam hati, Taufan Melur dah sampai ke?. Hujan lebat mulai turun tetapi tiada bunyi siren pun. Mungkin pasal tiada petir. Kita teruskan permainan. Basah lencun badan. Pukulan menjadi kurang kukuh. Sampai kelubang 14 hujan dah mula reda sehingga lah ke lubang 18. Baju pun dah kering dah. Kita selesai dalam jam 1230. Quite fast.Mungkin oleh sebab Banjaran Titiwangsa kita, dapat menghalang cuaca buruk yang dijangka melanda bahgian pantai barat.
The damage, saya kalah lagi kat Dato K as well on the partnership. Memang betul lah Mej Rustam ni pemain golf yang baik. Dia dapat net 71. Second placing for the A Medal. Well done.
Kita berkumpul diCoffee House Clubhouse untuk makan tengah hari. Lauk, curry ayam, sayur campur dan telur dada. Simple yet fulfilling. Selesai makan sessi pengumuman. Mula mula Dato Amin menerangkan tentang Ranking untuk pertandingan Golfer of the Year ala FedExCup calculations. Ada reset points, juga macam FedExCup. Beliau juga menerangkan tentang system handicapping kita yang mengikuti system USGA. Bermakna handicap yang diberi kepada tiap tiap ahli adalah handicap yang terkini berasaskan penilaian satu bulan dan bukan ‘potential handicap’. Saya pun tercengang sekejap hendak memahami mechanism handicapping kita. Dalam hal ini saya kena minta bantuan Dato Amin untuk memberi penjelasan selanjutnya. Penerangan lebih lanjut akan saya terangkan dalam blog ini melalui postings berlainan.
Selepas itu, Dato Hashim Yahaya (MJHim) pula memberi penerangan berkaitan Setiakawan National Tours atau SENAT. Jangan pula cuba mengubah acronym ini dengan menambah huruf T ke P ke atau SU ke. MJHim memaklumkan bahawa SENAT pertama bermula pada 18/10/09 sehingga 21/10/09. Ahad 18/10/09 bergerak ke Sg Patani. Penginapan di Cinta Sayang Golf & Country Resort (CSG&CR). Isnin 19/10/09, practice round di (CSG&CR). Selasa 20/10/09 bertanding di Penang Golf Resort, diBertam, Pulau Pinang, dan Rabu 21/10/09 bertanding diPermaipura Golf Resort. Pertandingan sebenar selama 2 hari iaitu pada 20 dan 21. Selepas permainan 21/10, members boleh merancang untuk pulang. Rancangan penuh akan dikeluarkan diBlog ini tak berapa lama lagi.
Selepas itu, Yours Truly (RK) mengambil alih. Sabelum mengumumkan pemenang pemenang pemenang beliau memaklumkan akan jemputan Dato Johar kepada semua members Setiakawan dan isteri untuk menhadiri majlis persandingan anaknya yang akan diadakan diDewan Perdana FELDA pada malam 23/10/09. Jemputan berasingan melalui posting diblog ini akan diadakan tak berapa lama lagi. RK seterusnya mengumumkan pemenang pemenang. Yang jelas saya nampak Razak dan DNA dah 2 minggu berturut turut menerima ball sweep. Juga kedengaran nama yang dah lama tak diumum, Kol Razaki. Nampaknya selepas handicap bergerak ke 21 dah mula terima ball sweep. -7 . Wow. Tak lama lagi nampaknya balik kehandicap asal lah. Ternampak juga Mike Weir kita juga menerima habuan nya. Syabas to all winners and Syabas to all participants. Keputusan sepenuhnya adalah saperti berikut:

RESULTS OF SETIAKAWANGOLF OUTINGS ON 07/10/09


Kita masih belum ada rancangan bermain dicourse mana untuk hari Rabu, 14/10/09. Sekiranya ada members yang hendak mencadang, sila hubungi RHM.
Happy Golfings. Hip Hip Setiakawan.

Salam

1 comment:

  1. Dear John,

    Good job! The report on last Wed golf outing at Bt. Kemuning GCC came in real quick time considering pensioners are always busy somewhere.

    I played net 71 for two consecutive weeks, meaning the Chairman and members of the handicapping committe are doing accurate job in awarding the handicaps to skawan members...at least for me. The ball sweep money which I received for being the B Medal winner was handy to supplement the breakfast damage by members.
    Remember, very egnerous people will be accordingly rewarded and so, next week please come forward to offer something, Nasi kandar lunch??

    ReplyDelete