Saturday, April 23, 2011

SETIAKAWANGOLF NATIONAL TOURS – SENAT

Singkatankata atau acronym nya ialah SENAT. Kalau tersalah guna huruf selepas ‘S’ iaitu ‘T’ jadi tenat pulak. Setelah sekian lama kita gunakan singkatankata ini sehinggakan menjadi sebutan biasa je. Yang masih menjadi kekok ialah sebutan nya. Ada yang membunyikan sebagai ‘senate’ dan ada yang berbunyikan nya sebagai ‘senat’ macam ‘penat’.Ini belum kita masukkan unsur unsur kedaerahan saperti dari Kelantan, Terengganu, Kedah, Perak, Negeri Sembilan dan Penang. Apa juga sebutan nya asalkan kita faham makna nya cukup.
Kejuaraan SENAT bermula saperti Chairman nya Dato Hashim Yahaya, nyatakan pada penerangan ulung nya
‘National Tours memberi pengertian ‘bermain golf diluar Klang Valley’ dalam satu kumpulan Setiakawan’.
Mulalah pertandingan SENAT. Piala nya disumbangkan oleh Mej Dato Ismail Haniffa.

Sedikit cerita semasa pelaksanaan pertandingan pertandingan ini. Diperturunkan butir butir tiap tiap kejuaraan.

Pertandingan pertama yang kita kenali sebagai SENAT 1/2009 diadakan di Sungai Patani.



Yang kedua SENAT 2/2010 di Melaka,

yang ketiga SENAT 3/2010 diadakan di Bukit Tinggi

dan yang keempat, SENAT 4/2011 dirancang di Kulaijaya, Johor.

Sejak diadakan kejuaraan ini tak de siapa memenangi nya 2 kali. Pemegang piala SENAT sekarang ialah Dato Malek Shahar. Dengar berita dia akan bertanding, mempertahankan kejuaraan itu. Bagitu juga juara pertama. Dia pun dah daftar nama. Juara siri 2/2010, Dato Seri Jahaya Mat masih belum tahu lagi. Harap harap dia akan menyertai. Baru rancak pertandingan kita.
Salam.
Setiakawan Ke Kulaijaya Lak.

2 comments:

  1. Hi Skawan Gang,

    I look forward to see you guys for SENAT 4/2011 at Kulaijaya, insyaAllah.

    Plenty of good training and good luck.

    DNA

    ReplyDelete
  2. Salam kawan kawan sekelian,

    Saya akan mengambil bahagian kali ini. Tak pasti le boleh bermain dgn baik atau tidak sebab dah lama sangat saya rest...7 minggu. Rasa rasanya HANCUS. Tapi atas semangat SETIAKAWAN saya tetap akan bermain.

    Esok saya juga akan main di Nilai Spring. Isteri baru je seminggu dioperate buang hempedu yg penuh batu. Tapi sayang punya pasal dia dia kata saya boleh main esok. Risau jugak sebab tak ada orang di rumah untuk tengok2 dia. Mudah mudahan semua OK.

    SIM di Bandung pada 16-20 Okt ni pun saya dah book tiket dgn MAS.Murah aje rm 380..semua sudah masuk kira. Masa tu harga Airasia rm 343 tak masuk bag pakaiann, bag golf dan makan. Saya dengar DNA pun dah buat tempahan termasuk untuk Presidente dan TSHM.

    OK kawan kawan kita jumpa esok di Nilai Spring

    ReplyDelete