Thursday, March 11, 2010

SETIAKAWANGOLF WEEKLY OUTINGS DISTAFFIELD COUNTRY RESORT PADA 10 MAC 2010

Pada 09/03/10 tak pula saya terima apa apa berita dari RHM. Secara lazimnya dia akan memaklumkan jumlah flights yang akan menyertai pada outings kita pada hari berikutnya. Kali ni tiada, Cuma SMS yang awal pada 07/03/10 yang berbunyi “ As’kum. Just arrived from outstation. Sorry. So on 10/03 we shall play at Staffield GCC. Register your interest asap. Rgds. RHM.’
Course kita berjuang semasa SEGOY dan SACHA. Kita juga bermain last pada 27/01/10 dicourse ini. Seronok saya kerana memang course ini adalah satu yang saya prefer termasuk ramai lagi members lain.
Sampai saje dikelab, lepas tinggalkan beg di ‘Bag Drop’, park kereta, pesan satu caddie dan terus ke ‘Golfers’ Terrace’. Sekarang dah balik ketempat original nya di foyer kelab. Kelihatan banyak scaffoldings. Rupanya ada binaan lagi. Ada baik nya. Ini menunjukkan kelab ni sentiasa membaiki prasarana nya untuk tamu. Kelihatan beberapa members sedang bersarapan termasuk RHM, Dato Presidente, Patron kita,
RK, Hj Malek dengan topi koboi nya dan yang lain.
Melihatkan flight list kelihatan kita ada 7 flights. 28 pemain. OK juga tu. Cuma satu flight ada 3 orang. Jumlah pemain pada pagi tu 27 orang. Tak kelihatan DNA. Kita tahu dia sibuk dengan persiapan untuk perkahwinan anak nya Norela Maznun pada 16 Mac ini. Tapi Chairman Ornanising Committee nya ada menyertai pada hari tu. Tak kelihatan Dato Khairuddin. Lama dia menyepi. Ada juga saya talipon pada 5 Mac dulu. Pun tak jawab. Kemana pulak dia. Rindu pulak.
Saya sempat memesan nasi lemak sepinggan. Kena mengalas perut kerana tak bersarapan dirumah tadi.











OK lah tu. Kita akan bermain sekali lagi diStaffield Country Resort.
Saya digandingkan dengan Dato Presidente, Kol Mutalib, Hj Kamar Azali. Handicap 24, 16, 15 dan 24. Elok tu. Saya partner Kol Mutalib.
Dato Presidente partner dengan Hj Kamar Azali.
Buggy to Buggy. Kita bermula diSouthern Nine. Lubang pertama 485 meter Par 5. Ketiga tiga mereka tee off OK.





Saya teeoff pegi kekiri. OB. Pukul satu lagi. Kali ini pakai bola Srixon yang dibagi oleh Orang Tepeng. Ada cop TUDM. Kot kot ada ong. Tak juga. Bola kekiri juga. OB lagi. Oleh sebab bola baru pegi cari lah. Rupanya masuk ke kawasan Driving Range. Beratus bola ada kat situ. Macam mana nak cari. Kena lihat kan gelipan bola baru. Jumpa satu je. Yang pemberian orang tak jumpa. Kot kot dia nak ganti nanti. Dua bola dah OB. Dah 4 dah. Kalau pukul pun 5 disitu. Lubang Par 5. Kalau dapat ‚par’ pun jadi 10 juga. Jadi saya surrender. Kita kira ‚double par’.

Kol Mutalib cadangkan saya pukul bola untuk practise je. Tapi dalam kehampaan tu saya kata tak perlu, nak simpan tenaga. Lepas tu Par 3. Dapat 5. DiLubang 3, 361 meter Par 4 dapat Bogey 5. Ingat badan dah panas, boleh lah main lebih baik. Tak juga. Southern Nine je dapat gross 57. Flight member yang lagi 3 tu nampak OK. Dato Presidente kita lebih baik. Di Lubang 8, 164 meter Par 3, dia dapat par. Ini selepas berjaya melepasi kolam yang tersedia menerima bola mereka mereka yang ‘duff their shots’. Kol Mutalib juga kukuh. Dia dapat birdie diLubang 7, Par 4, 327 meter. Hebat dia. Hj Kamar Azali pula dapat par kat situ. Di Second Nine (Western) diLubang 17, par 3 130 meter, Dato Presidente dapat par. Kami dapat bogey. Putting Dato Presidente memang menjadi hari tu. Dia dapat 50 di Nine itu. Saya pun 50. Gross 106, tolak 24, nett 82. Bagitulah kelohan pemain handicap 24. Tapi saya enjoy permainan golf tadi.
Kita ke Restoran Tom Yam Beranang.



Tempat yang selalu kami makan tengah hari. Laut macam biasa.
Ikan kembong masak pedas, sayur campur, tom yam gong dan sayur campur nenas pedas. Air buah tembikai. Pedas tapi sedap.









Selepas makan RK pun mengambil aleh untuk pemberian hadiah. Pemenang pemenang kita kali ini adalah saperti dibawah:










Kalau melihatkan score, hampir kesemua bermain dipersekitaran handicap. Yang terbaik 1 under. Dua bermain par golf, 4 orang 1 over, 3 orang 2 over dan sorang 4 over. Ini samaada handicapping kita tu memang terbaik atau ada yang tak cenderong untuk mendapati lebih baik dari tu. Pemenang nampaknya hampir sama orang. Bagus tu.
Kita juga dah bersetuju untuk mengiktiraf top ranking kita secara bulanan. Pada akhir tiap tiap bulan pemain yang mendapati ‘top’ pada bulan itu akan diberi hadiah berupa ‘cash’. Saya percaya sebanyak RM 50. OK tu. So, semua kena bermain dengan baik untuk memenangi hadiah tu.
Bagi SENAT 1/10 pula,

saya percaya RHM telah pun memberi penerangan berkenaan nya. Cuma pembayaran pendahuluan sepatutnya telah diberi pada hari itu (10/03). Sesiapa yang masih belum berbuat demikian, harap hubungi RHM dan selesaikan nya.
Dingatkan juga bahawa DNA masih menunggu maklumbalas atau acknowledgement berkenaan jemputan keMajlis Perkahwinan anaknya pada 16 Mac 2010. Acara diMerak Kayangan. Mengikut posting dia pada 7 Mac, terdapat 9 members yang masih belum memberi maklumbalas. Maklumbalas ini adalah ketertiban. Kalau nak pergi tolong jawab, kalau tak nak datang pun tolong jawab. Dia perlu tahu. Saya percaya dia menghargai kedatangan kita dan akan menentukan bahawa kita dilayan sebagai tetamu yang dihargai. So, tolong JAWAB.

Salam


Setiakawan Akan keMajlis Perkahwinan Norela Maznun dengan Muhammed Bahjat Muhammed.

11 comments:

  1. Hi Guys,
    Saya tengok John ada mengatakan semua bermain persekitaran handicap masing2. Saya rasa eloklah saya buat sedikit penjelasan supaya tiada yang tertanya2 nanti. Kita ambil score saya sebagai contoh. Gross score saya adalah 87. Handicap saya 15. Jadi net score saya adalah 72. Ini bermakna saya main par golf. Kita tengok pula apa jadi apabila saya guna USGA handicapping formula yang kita kita setuju digunakan untuk determine handicap differential kita. Formula yang digunakan adalah adjusted gross score tolak course rating, kali standard slope dan bahagi course slope rating. Jadi 87 tolak 73.3, kali 113 dan bahagi 131. Jawapannya adalah 12.4. This means that I was playing to a handicap of 12. This is the handicap which I record to be utilised for handicap review at the end of each month. For our information the normal course rating of 72 is for scratch players and the rating of 73.3 at staffield is for bogey players like us. I hope this will clarify some doubts that we have. In fact we can do our own calculations as the course and slope ratings are written on the score cards. As a matter of fact, the course rating for Bangi resort from the blue tees is 68.5. So even if you score nett 69, you are still over your handicap as the course rating is 68.5. Thanks.
    Regards
    Amin

    ReplyDelete
  2. Hi Skawan Gang,

    Rindu saya sebab tidak dapat bersama di Staffield Country Resort kerana Kapt (Dr.) Zariana daripada Tengku Mizan Hospital menasihati saya jangan biar terdedah kepada hawa panas jika mahu kurangkan demam dan batuk. Saya sebenarnya hampir sebulan demam-demam dan batuk-batuk tetapi degi bermain golf juga. Pada hari Ahad 7 Mac lalu saya terpaksa ke Hospital kerana suhu badan dan BP telah mengacau dan kerana takut merebak ke paru-paru saya terpaksa menerima nasihat doktor..... otherwise how could I miss a good course like Staffield!
    Perjuangan yang belum selesai... persiapan khenduri kahwin Norela sebenarnya tugas Mani dan saya tengok dan jawab "yes" dan "no" sahaja!
    Thank you John for reminding Skawan members for the 16th March Norela's Wedding at Merak Kayangan. So far, I have received more than 80 skawan members and spouses joining me and Mani for the night. InsyaAllah, my Committee, headed by MJHim, will ensure that Skawan members and spouses will have special tables/seats during the night, insyaAllah.
    Hi John, if the message has not been delivered to you yet, I would appreciate if you could assist me to support RHM to look after Skawan members and spouses to their tables... ini jika tidak keberatan.
    Looking at yesterday's golf scores, nampak hebat-hebat belaka. Dengar-dengar member dapat nett 74 terima RM 40 manakala yang score nett 73 dapat RM 10 sahaja! Ada tak kena ni dan mungkin kita perlu ubah suai lagi cara bagi hadiah. A golfer must never be descriminated or punished because of his lower handicap, it should be the other way round..... that's GOLF.

    Skawan members who have reponded "Yes" to Norela's wedding, Mani and I will wait to see you and your charming Ladies at MERAK KAYANGAN, Felda, Jalan Semarak, in the evening of Tue, 16 March 2010, insyaAllah.

    Salam to ALL,
    DNA

    ReplyDelete
  3. For Dato NA,
    Kalau tugas saperti RHM biasa buat, I take it as part of the Reception Committee lah. That I'll gladly accept and honoured to do so. Rosnah and I will be there Insyaallah.
    Salam
    Koljohn

    ReplyDelete
  4. Cuma nak tumpang respond kenapa orang score nett 74 dapat lebih ganjaran dari yang score 73. Yang 73 medal A manakala 74 medal B. Teringat saya masa di sekolah menengah rendah Tingkat Satu hingga Tiga dulu; ada 7 kelas dari A hingga G. Biasa nya murid murid kelas A yang dapat nombor sampai 20 dalam kelas maseh boleh mengatasi markah murid yang dapat nombor satu kelas B. Jadi biasa lah jika score yang sama medal A dan B berbeza dari segi placing dalam medal masing masing. Makna nya handicap betul lah tu. Syabas Panglima handicap!

    Salaam.

    HM

    ReplyDelete
  5. Hi Gang,

    Memang terbukti Staffield ni lapangan yg sangat digemari oleh sebilangan besar member setiakawan. Bagi saya dah sebulan lebih tak dapat score yg baik..tapi bila di staffield score saya boleh tahan jugak...73. Itu pun termasuk 5 lubang yg saya 3 putted. KALAU tidak misti main under punya. Saya tabek TS Nik..dia tak dapat double bogey langsung..very steady player.

    Dato Amin, sekarang telah jelas bahawa handicapping system kita is almost perfect. Argument DNA tentang pembahagian hadiah tu memang relevan tapi sudah dijawab oleh HM. Bak kata RK hadiah dan jumlahnya tak penting. Bagi DNA saya cadangkan kita masuk B medal...senang menang hadiah. Kite slow talk dgn Dato Amin.

    Nak tanya sikit ni...apa sudah jadi dgn Birthday present yg kita heboh2kan tahun lepas? Saya teringat perkara ini sebab birthday Dato K bulan lepas dan saya punya ...hari ini. Baru masuk 61 thn. Saje tanya je. Dapat bola satu sleeve pun jadilah...he he

    Hari rabu yg mendatang ni saya tak dapat main sebab g bawa cucu2 brcuti di jakarta. Rugilah saya..fedex score akan jatuh. Maknanya tak layak menang best player of the month yg baru je diumumkan oleh blogger kita. Kita backdatekan ke bulan Jan boleh tak...saya le yg best player of the month. Selalu je rugi

    OK gang..kite jumpa di Melaka nanti

    ReplyDelete
  6. Hi Guys,
    Thank you Dato Khalid, I am glad that you feel our handicapping system is good. I hope everyone feels the same way. This alludes to my next point. I think what DNA is alluding to is that the handicap is fair to everyone. Since we play to our handicap, there should not be any need to have A and B medals. In competitions there are no A and B medals. What they have are the gross and nett prizes. They have daily medals if the competitions are longer than one day. The lower handicappers will be very happy if we just have gross and nett prizes. Perhaps we could discuss this. Thanks.
    Regards
    Amin

    ReplyDelete
  7. Hi Guys,
    On second thought, I do remember that we did not have A and B medals when I first joined setiakawan. We just had I suppose one medal. At that point in time the prize money was won mostly by lower handicappers leaving little chance for the higher handicappers. So on request from the higher handicappers, we decided on having A and B medals. If we look at this week's score, the lower handicappers would not have won any money at all if we had only one medal. That was the reasoning as to why we adopted the 2 medal system. Thanks.
    Regards
    Amin

    ReplyDelete
  8. correction second last sentence. Delete lower handicappers and insert higher handicappers. Regards
    Amin

    ReplyDelete
  9. Dato Amin,

    You are right..we should remain with the present A n B medal. Otherwise, going by logic, only those in A medal will be winning and those poor B medallist will be praying for Divine Intervention to win. Hope this will make Raden, MJHim, HM, KolJohn and the rest happy. For DNA and me...we just have to play better sir.

    ReplyDelete
  10. Saya nak acah aje!

    Main golf ni bila berapi, everything works and sometimes it is very difficult not to par.
    There are times when nothing seems to be working and to bogey a hole is just like trying for a birdie!

    I find the present skawan handicapping system as introduced by Panglima handicapping appears to be very fair. This is a good sign.....
    skawan group has matured. I agree with Dato K and Dato A, kita harus jaga penyokong-penyokong kuat skawan yang juga mencuba sangat kuat untuk menang! We must allow everybody a chance to win and may be one day I too would have to join B medal to win. Looking at my previous games, I stand a good chance, after all I do not not have many more stokes to qualify.

    Panglima Handicapping, before next month's handicap review, can you be my guest at one of the karaoke lounge in town?

    Salam,
    DNA

    ReplyDelete
  11. Dear Dato Nawi,
    Any time sir, it would be better if we make it a day with golf first. Lepas itu baru phase 2 kararoke. He! He!. Regards
    Amin

    ReplyDelete