Thursday, December 17, 2009

SETIAKAWAN WEEKLY GOLF OUTINGS DIBANGI GOLF RESORT PADA 16 DEC 2009


Ketika memasuki Golfers’ Terrace diBangi Golf Resort, ramai members Setiakawan telah sampai. Mengikut cerita ada yang sampai pada jam 7.00 pagi. Mengikut SMS RHM pada 15 Dec, ‘Siapalah SETIAKAWAN tanpa kita. TQ for the total support See you 2morrow, Insyaallah. We got 7 full flights. The damage is RM 110.00. RHM’
Tujuh full flights berjumlah 28. Itu bagus. Banyak sebab mengapa seramai 28 members turut menyertai permainan minggu itu. Antara nya, PRESTRO akan diadakan 30 Dec. Dua minggu lagi. Ini kira latihan untuk menghadapi pertandingan. Juga, hampir semua members ada dalam negeri. TSHM saja tak nampak dan saya akur Dato Khairuddin masih berada diMekah. Saya juga nampak beberapa ahli yang dah lama tak menyertai kita telah datang. Dan mengikut RHM ada satu member baru.
Pertama yang kelihatan ialah squad saya,
Dato Mohd Isa Hassan. Mengikut nya, dia pernah mengikuti Setiakawan pada dolu dolu. Selalu nya bila mengenalkan diri dia mengatakan namanya sebagai ‚ISA“. Dengan kawan rapat dia dikenali sebagai ‚Pete’. Nama glamour lah tu. Minggu dulu ‚Jack’menyertai kita. Minggu ini Pete pula. Ternampak juga Dato Soeheimi atau ‚Sam’. Mengikut Sam, dia tak menerima SMS berkaitan akitibiti mingguan kita. Selepas disemak nombor talipon dia didalam simpanan RHM dah bertukar ke8 angka. Macam mana jadi tak tahulah. Jari RHM tu boleh tahan besar, mungkin tertekan 2 angka sekali. Ini kena guna stylus lah.

Nampak juga Hj Khairuddin Alias (abang DNA kita), Nurul, Encik Zulkifli dan member baru Encik Aminuddin. Welcome to our new member dan Welcome Back to those who we have not been seen for sometime.
Kalau pembaca melihat comment McGyver minggu lepas, antara lain dia bertekad untuk memperbaiki score dia dengan sebanyak 5 stroke. Samaada tercapai ketidak, akan saya ulas selepas pembentangan score dibawah.
Ternampak juga RHM sibuk mengutip bayaran. Satu bayaran untuk permainan diBangi GR dan kedua untuk bayaran PRESTRO diPDGCC nanti.
Bertepik tepik duit dia pegang. Dah - dia dah ingatkan members untuk bayar pada 16.12.09. Banyak lah dia kutip. Cuma saya harap semua sudah bayar dan RHM dah pun mengutip nya. Selesaikan pembayaran dengan PDGCC dengan segera Squad. Saya diatur bermain dalam flight mengandungi kesemuanya ‚squad’ saya. Angkatan Pengambilan 12 Tahun 1968. Kita kenali diri sebagai Club 12/68. Flight saya mengandungi Dato K, Dato Isa (Pete) dan Rahman Jabir. Ini kira squad lawan squad. Saya partner Dato K. Kita mulakan diLubang Satu. Tak jauh sangat lubang tu, tapi saya dapat 6. Bad start. Berikutnya par 3, 183 metres. Dapat 5. Cara bagini memang tak kemana lah saya ni. Kena harap kat partner nampak. Course Bangi GR nampak kemas dan teratur. Tidak lah mendera kita sangat.
Tapi untuk main disini kena steady, pukul bola dengan betul dan putt dengan kukuh. Dan pada saya mesti ada caddy. Pete tak puas hati dengan green kerana tak dapat baca. Slow kata nya. Tak tahu lah saya, tapi yang pasti kita semua bermain menentang ‘course’ bukan kawan yang lain. Dalam rungutan tu, dia main baik. Tengok keputusan.
















Kami selesai dalam jam 12.30. Kiranya cepat juga tu. Diikuti pula dengan makan tengah hari. Makanan belum dihidang lagi. Cuma ada 6 orang dimeja, makna masih belum boleh hidang. Tapi ada juga yang menanyakan mengapa lambat sangat nak hidang. Saya ingat dah komen tentang ni dulu. Akan komen lagi.
Hidangan kita termasuk buttered prawns (atau battered prawns?), kari ayam, tahu, ikan sweet sour, sayur kailan, nasi putih dan minuman sirup merah dan air biasa. Terdapat buah temikai yang dipotong 6. Satu meja ada 10 orang.





Macam mana ada 6 potong buah pula. Perkara ini dirujuk kepada caterer yang terlibat yang mengatakan, set yang kita order adalah untuk 4 ke 5 orang saje, dan telah ditambah lauk saja. Buah dipotong mengikut jumlah pelanggan dalam set itu. Untuk 4 ke 5 lah. Dalam hal ini terfikir juga kenapa mereka tak potong saje buah tu menjadikan 10 ke 12 ke. Ini perlu kita pertimbangkan supaya mendapat fahaman caterer cara kita ‘berkongsi’. Dalam penghujung makan, meja kita didatangi saorang ahli yang mengambil lauk dari meja kami. Mengikutnya lauk dimeja nya dah kehabisan. Sekali lagi saya tertanya, mengapa perkara sebagini berlaku. Dalam postings terawal, iaitu pada 14 Okt 09 di Restoran Puteri diBangi saya telah menyentuh tentang perkara ini, iaitu tunggu supaya kesemua ahli hadir untuk sesuatu hidang sabelum memulakan makan. Atau, kalau ada ahli yang perlu mandi, bersolat dan bersolek, tentukan bahagian nya tidak terjejas. Dalam hal ini mengira kerusi yang diatur adalah petunjuk berapa masih tidak ada. Saya menegur untuk kebaikan “SETIAKAWAN’. Kita bukan saja ber’KAWAN’ tapi juga ’SETIA’ kepada satu sama lain. Atau dalam makan tengah hari ni cari tempat yang menghidang secara ‘buffet’. Ini pandangan saya. Mungkin ada yang nak komen. OK cukup tentang komen. Kita lihat keputusan permainan pada 16.12.09. Saperti dipamirkan dibawah:

Sabelum mengumumkan pemenang RK mengingatkan serta mengumumkan beberapa perkara:
a. Supt Bahar menyampaikan salam dia sekeluarga dan mengucapkan terima kasih diatas kehadiran ahli semasa beliau mengadakan jamuan kahwin anak nya pada 12 Dec 09.
b. Peringatan bahawa masih ada satu lagi pertandingan mingguan kita.
c. Masih ada masa untuk membuat tempahan tiket kapal terbang samaada melalui beliau (RK) atau bersendirian untuk Setiakawan International Masters di Perth pada Mei 2010.
d. Jemputan Dato Hashim Yahaya untuk perkahwinan anak nya pada 26 Dec 09 dikediaman nya diSeremban. Jemputan bermula jam 12.00 hingga 4.00 petang. Semua ahli Setiakawan dan isteri dijemput hadir.
Orang baru, sebenarnya orang lama baru timbul semula menjuarai weekly outings kita kali ni. Pete, dengan rungutannya (sebenarnya dia merungut keatas dirinya sendiri) mendapati net 71. Hendak digress sikit. Kami mula bermain golf pada tahun 1976 diSungai Petani. Dia pada satu ketika bermain handicap 8, sementara saya turun naik 24 ke 20 aje. Kalau jadi pro memang kelaparan lah saya. Anyway Well Done Pete. Memang you masih kukuh. Encik Khairuddin kedua, ini secret practice ni. Pemenang A Medal, Mej Rustam, ayam tambatan Dato Khairuddin. RK second. Mike Weir yang kecundang minggu lepas diTasik Puteri kali ni dapat nombor 3 dengan net 73. Nombor 4 Hj Malek Hormat. Hj Malik ni bila bermain aje, mesti dapat hadiah. Well done Ji. B Medal dimenangi oleh Encik Bakar. Dia pun tenggelam timbul. Dato Sam dah mula tunjuk taring dia semula. Boleh lah dulu handicap 11 sekarang dah naik ke 18. Third Mej Sardon. Dia sentiasa steady dan permainan dia stable. Encik Zul ni pun secret training ni. Nampaknya azam DNA untuk memperbaiki score dia minggu lepas net 77 kepada tahap 5 stroke lebih baik tak kecapaian. Kalau nengok score pemenang A Medal terbanyak ialah 75. Lima stroke baik ialah 72. Tak nampak pun nama DNA terima hadiah. Makna nya lebih dari itu lah.Dia diwakili abang nya Hj Khairuddin. Anyway Dato’, its not the end of the world. There’ll be other days.
Ok members kita ada satu lagi game minggu depan, pada 23 Dec sabelum kita bertembung dalam PRESTRO pada 30 Dec 09 di Port Dickson GCC. Berlatih lah lebih gigih. Practise makes perfect atau, ‘ Its better to Sweat in Training than to Bleed in War’.
Salam

SETIAKAWAN TETAP BERTANDING
ps. Mungkin ada members yang boleh menghuraikan dan menerangkan logo Bangi Golf Resort yang dipamir diatas posting ini. Sila masukkan dalam Comments. TK

3 comments:

  1. Skawan Gang,

    Again John has done a wonderful job by posting the last skawan golf outing well within 24 hours! Well done John and keep it up and my only hope is for you to sustain the momentum, insyaAllah.

    After the game I drove to The Regency Port Dickson ( my driver was on attend C ) to attend to a company seminar, Bar-B-Q, etc, etc, which ended almost at 0100 in the morning. I had to do the seminar closing ritual, certificate presentation the next day and drove back to KL to attend a lunch and a board meeting which ended at almost 1830hrs.

    I returned home just in time to catch the Maghrib, had dinner and before retiring, opened the skawangolf website but too tired to offer any comment.

    I hope Hj. Mohd Khairuddi does't feel offended by John's small technical error in the posting; Khairuddi is my younger brother by four years and that's why he returned with better score compared to mine! Not like some people who are much younger but their net scores are more than my gross score! tak perlu sebutlah siapa orangnya but golf ni macam tu lah, kerana bola golf tu bulat..............
    I feel most honoured by John's unintended error, I must be appearing younger than Khairuddi!!

    On my mission to return with at leats 5 strokes better than last Wednesday outing at Tasik Puteri GCC, I scored 3 strokes short with net 75. However, I would like to draw your imagination to hole no.9, par-5 with my drive landing only 140 metres to the pin. Tan Sri Nik, my partner and my opponents RK and Mike Weir swore that I would return at least a birdie if not the eagle! I took a relaxed shot with iron 6 and 99.9 percent my ball would land on the green, possibly very close to the pin by normal standard and performance.

    I decide to stop the narration just here and reveal to you guys my score for the hole... a double bogey! But that's golf and the ball is round. Where I could have easily saved 3 strokes and achieved by mission, the round ball just failed me by going into the water and the sand. Above all the 90 percent luck and 10 percent skill all slipped away. May be it's a blessing, otherwise I would return with net 72 and ramai lah orang yang komen pula!
    Will try to achieve my mission during PRESTO in PD.

    I notice one very significant discrimination in the award of prizes; last week I returned a net 77 and got nothing! My partner, TSHM also scored a net 77 but he received RM 10 for getting 4th place B medal.
    Both of us were on the same buggy, tried very hard, returned the same golfing standard but skawan penalised me for playing a lower handicap and received NOTHING.

    In the last game, 2 other golfers achieved the same standard as yours truly but they received RM 10 each and again I received NOTHING! I play hc 14, also returned with net 75 which means that that all three of us played to the same standard taking account of a well structured skawan handicapping system. Tak kesian kah kepada a very senior hc 14 golfer who keeps trying very hard everytime but just to be "discriminated" because of the scoring system?

    In the interest of humanity, welfare and golfing spirit, I strongly suggest that for future games the prizes will be given based on "overall" and not by medals anymore, afterall skawan handicapping committee always keeps the members handicap current at the beginning of each month. It will be most fair, for example, if 10 golfers work equally hard and return with the same net or stableford score ( irrespective of their handicaps ) and the prize is only RM 10 for the position, all the 10 should share the RM 10 by receiving RM 1.00 each! How about it for skawan spirit?

    We strive to have responsible and fair leaders in this country, we must also advocate for a fair and welfare system on the golf course!

    Happy skawan and hope to see you next Wed or at PDGCC for PRESTO 0n 30 Dec 2009.

    Salam
    DNA

    ReplyDelete
  2. Dear John,

    My pleasure to comment on Bangi GCC logo.

    There are 4 items in the logo; A big tree, a rectangle, a golf ball and a line indicating the direction taken by the golf ball.

    I like this logo which gives excellent guides to golfers to play good and sound golf.

    When a golfer drives the SMALL and ROUND ball, the golf ball which sits on the BIG and ROUND ball,which is the earth, he must aim to the rectangle, accurately hits the small ball and NOT the big ball following the line. There is a big tree which the golfer must avoid and drive the small ball over it in the flight path indicated by the line.

    Note: Most golfers would hit the ball into the tree, land their balls under the tree and play a gruesome "Tree-under"!

    Most people think golfing is easy and seldom take heed of good guides as depicted by Bangi GCC logo.
    This could be one of the many reasons why we don't play good golf like Tiger Woods or Dol Ngajis!

    Salam.
    DNA

    ReplyDelete
  3. Dear John,

    Kesian betul rintihan McGyver ni. Aku memang sejak dulu lagi respect betul golf game kawan kita ni. Memang mantap. mungkin AJK boleh menimbang rayuan beliau. Perkara seperti ni pernah berlaku ke atas yg empunya badan ketika dia bermain dlm A medal dolu.

    Rabu ni kawan tak dapat main sebab g melawat adik yg sedang sakit di Pasir Mas. Jadi jumpa di PRESTRO lah jawabnya.

    ReplyDelete