Sunday, December 27, 2009

MAJLIS MENYAMBUT MENANTU DATO HASHIM YAHAYA DAN DATIN HALIJAH HARUN PADA 26 DECEMBER 2009





























Saya diberitahu bahawa Dato Hashim (MJHim) telah memaklumkan kepada Setiakawan bahawa dia akan ‘bercuti’ dari bermain golf selama 2 minggu. Ini bukan macam kes Tiger Woods. Ini kerana beliau perlu membuat persiapan untuk Majlis Menyambut Menantu yang telah ditetap pada 26 Dec. Itu sebab tidak kelihatan mukanya semasa 2 weekly outings kita yang lepas. Dia ada talipon saya pada petang Rabu, 23 Dec yang lalu. Saya sempat bertanya samaada dia perlu apa apa bantuan.
Dia menyatakan segala persiapan berjalan lancar dan tak perlukan saya lagi. Cuma dia mengingatkan saya supaya datang awal kerana secara dia mahukan saya berada sebagai ‘host’ juga saperti dengan RHM. Bila ditanya apa yang dibuatnya pada masa itu dia menyatakan ‘mengangkat kerusi, mengatur meja dan mengemas rumah’. Sempat saya mengingatkan nya supaya apa jadi pun, jangan ‚panjat siling’, kalau perlu pun suruh anak anak saudara yang ramai berada disana.
Saya juga faham penglibatan nya. Selalunya kami bila dah lama berkhidmat, banyak lah kawan. Selalunya bila tiba majlis serupa ini meminta kawan membantu. Pada lazimnya sebagai pengerusi jawatankuasa majlis perkahwinan. Dalam hal ini saya akur bahawa selalunya kawan kawan kita ni bersetuju dan memang merasa bangga diatas kepercayaan yang diberi. Bermakna juga selaku Ayah pengantin dia cuma beri ’General Instructions’ je sementara pengerusijawatankuasa akan terjemah arahan itu kepada ’Orders’. Pengerusi dan jawatankuasa nya lah yang melaksanakan segala perancangan. Selalunya kawan yang kita pilih ialah Ketua Setaf (KS) kita diMarkas. Seharusnya MJHim ni boleh meminta bekas KS nya semasa diMarkas 2 Div dulu untuk membantu. Tapi kali ni tak mungkin kerana KS dia dulu ialah bakal besan nya. Macam mana nak bantu. Sama sama sibuk. Rupanya dalam main main dikem tentera Abah dia berkhidmat, Hedzuan Azlee dah terambil hati kepada Nurul Nadia. Ini saya agak je. Ingin saya 'quote' comments yang diterima pada postings Akad Nikah oleh AMARIS yang berbunyi '
Ikan di laut, asam di darat
Di dalam kuali bertemu jua
Manikam bersahut, jauhari melarat
Di kolam hati,bersimpuh jiwa.'
SELAMAT PENGANTIN BARU
So bila kawan (squad pulak tu) dah ‘mengarah’ sedemikian saya pun kena turuti. Ini macam tekad kami ‘segala perintah patik junjungi’. Bertolak lah saya seawall yang boleh. Berlepas jam 11.15. Sempat lah sampai dalam satu jam. Masuk je Lebuhraya keSelatan dah mula nampak kesesakan kereta. Selepas tol Sg Besi nampak lengang tetapi sampai kekawasan berhampiran Bangi dah nampak makin banyak kenderaan. Pada mulanya ingatkan ada kemalangan kereta, tapi sampai kesudah tak nampak apa pun. Hari Natal sehari sebelum. Hari tu hari Sabtu. Kenapa semua dah bergerak pada hari cuti dan masih ada hari Ahad lagi. Hal hal serupa ni memang tidak dapat kita huraikan. Terima saje dan cuba bergerak seberapa cepat yang boleh.
Sampai kerumah MJHim dalam jam 1.00 tengah hari. Kad jemputan menyatakan ketibaan pengantin 12.30. Mungkin mereka pun kena ‚jam’, tapi rupanya mereka dah mengatur sebuah rumah sebagai Staging Area diKem Sikamat di Seremban. Tak kena ‚jam’lah. Pada masa itu mereka sudah pun berada didalam rumah. Saya masuk kedalam. Kelihatan ‚Penghulu’ kita (Dato Sulaiman) dan isteri sedang bersalaman dengan kedua mempelai. Saya dan isteri pula dijemput bersalam dengan pengantin. Sempat kami mengucapkan ‚ Tahniah dan Selamat Pengantin Baru. Dapat bunga telur. Kelihatan keseluruhan Rombongan Pengantin Perempuan berada diruang tamu berdepan pelamin. Sempat menegur sapa dengan Dato Mahdi Yusof. Kawan lama.
Selesai acara tu kami pun kedepan rumah untuk bersama kawan kawan lain menjamu selera. Saya join Dato Amin dan Datin Lin. Lauk yang dihidang termasuk nasi minyak, nasi putih, lauk dalca, daging lembu rendang tok, ayam goring dengan kari pulay, acar darat, dan lemak ikan kering nenas. Ini top. Dato Amin tak sentuh yang lain. Asyik tumpu kat lemak ikan masin nenas.

Memang sedap memang enak. Dalam makan tu kita juga menegur sapa kawan kawan lain termasuk dari Setiakawan dan juga Club 12/68. Riuh dikawasan kami. Ternampak saya Orang Tepeng (Dato Malek) dan isteri. Dalam bisik, saya dendangkan nya lagu ‚Rindu SeRindu Rindu Nya. Rindu dah lama tak jumpa dia diWeekly Outings kita. Mungkin sibuk. Nampak RHM menerima sesuatu dari nya.




Rupanya penjelasan baki untuk PRESTRO pada 30 Dec 09. RHM ni rupanya ambik kesempatan mengutip ‘dues’ dari member. Sebab tu ada kertas ditangan nya. Ingat nak beri ucapan. Maklumlah, dia pun host macam saya. Rupanya senarai ahli Setiakawan.



Dicelah menyambut tetamu, sempat juga saya menjenguk diHigh Table. Pengantin sedang

‚bersantap’. Nampaklah Ayah dan Ibu pengantin perempuan, Dato Sulaiman dan isteri serta Pak Menakan Pengantan Lelaki Yusof dan Jah. Ada Wedding Cake didepan High Table. Sempat ambik gambar, tapi tak sedar bila diadakan acara memotong cake itu. Yang jelas, saya dimaklumkan cake tu dibekalkan oleh Puan Marsuah, isteri RHM. Siapa nak order kek boleh lah order kat dia memalui RHM atau boleh Tanya Datin Jah.
Ramai kawan kawan yang kami jumpa. Cukup meriah dengan bertanya khabar, bertanya tempat, bertanya aktibiti dan bertanya keadaan kesihatan. Pada keseluruhan nya nampak lah juga rambut putih yang kian berlebihan dari dulu. Dato Presidente dan isteri Datin Presidentee juga bersama kami. DNA dan Datin Mani pun ada. Ternampak Dato Ismail Hassan dan isteri, Tan Sri Ilyas Din dan isteri, Tan Sri Nik Ismail, member lama Basri, Shafique, Zainal Yan. Blogger yang banyak followings Pak Chad juga ada. Saya berjumpa OC saya semasa saya pertama kali dipasukan 2 RAMD. Dia OC, saya Platoon Commander. That was 39 years ago. Until today he still treat me as a Platoon Commander. Bila ditegur bahawa saya dah lanjut umur dia selalu menjawab, ‘it doesn’t matter, you are still my platoon commander’.





Dah berjanggut pulak. Saya dengar dia memang warak sekarang. Alhamdulillah.
Club 12/68 pun turut menyahut undangan. Presidente kami, Mej Ismail tiba dengan isteri Azizah, Dato K, Dato Jamil Rais, Hj Hamdan,Dato Ramli Harun, Dato Isa, Ahmad Ismail, Rahman Jabir. Kesemuanya dengan isteri mereka.
Kemudian nya saya sempat duduk semeja dengan Tan Sri Hashim Hussien atau lebih dikenali sebagai Jack Palance. Dalam berbual dia juga cuba mendapati arah keSeremban 2. Ingat ada Nilai Tiga aje, rupanya Seremban pun ada no 2. Ada satu lagi jemputan. Banyak nya majlis perkahwinan pada hari tu.




Saya berada dirumah MJHim sehingga jam 4.30. Bila dah nampak tak ada lagi tetamu, saya pun meminta diri untuk pulang. Ketika berjumpa dengan nya Dato Hashim Yahaya menyatakan kesyukuran dan kegembiraan nya diatas kedatangan kawan taulan serta keluarga. Beliau memanjangkan ucapan terima kasih nya yang tak terhingga.
Dari kami pulak ‚Tahniah kepada nya dan Datin Jah kerana menerima menantu.
Kepada Adek (Hedzuan Azlee) dan Nurul Nadia – Selamat Pengantin Baru. Semoga Berkekalan keAnak Cucu. InsyaAllah.
Salam

Setiakawan Dapat Menantu - Lagi




ps: Gambar tambahan akan dimasukkan selepas ini.

1 comment:

  1. Skawan Gang,

    Seronok tengok anak kawan setiakawangolf kahwin dan mendapat isteri. Seronok lagi bila melihat kawan skawan, MJHim dan Datin Jah gembira tak terhingga menerima menantu. Lebih seronok kerana dapat berjumpa kawan-kawan skawan yang sering bertemu pada tiap-tiap hari Rabu dikelab-kelab golf, kali ini bersama isteri masing-masing datang memeriahkan majlis menyambut menantu skawan. Baguslah 'tu, selalulah bawa isteri dan bukan macam Tiger Woods!

    Congratulations to Azlee, Nadia and both the bapa dan ibu mertua.

    Once again, John has done a wonderful job to have this posting out in less than 24 hours from the time we departed from Dato' Hashim's house. Good job John. CheDet, Malaysia 2-day and mind no evil blog pun kalah!

    I must congratulate MJHim and Datin Jah for having a successful reception. I planned to arrive at 1230 PM but because of the unusual and unexpected jam along KL/Seremban Highway Mani and I finally arrived just before 1340 PM only to miss the bersanding ceremony.

    The lunch was great, especially masak lemak nenas/ikan masin which I could not resist.I am sure skawan members and their spouses who attended MJHim's reception enjoyed the wonderful lunch and hospitality as much as Mani and I did. Thanks Dato' Hashim and Datin Jah.

    See you at PRESTO at PDGCC.

    Salam to ALL.

    ReplyDelete