Friday, July 22, 2011

SETIAKAWANGOLF STABLEFORD TROPHY – SETRO 2/2011 PADA 20 JULAI 2011 DI NILAI SPRINGS GOLF AND COUNTRY CLUB


Setelah beberapa lama merancang, akhirnya tiba lah pagi 20 Jul 2011. Hari yang kita telah tetapkan pertandingan Setiakawangolf Stableford Trophy atau SESTRO. Ini kali kedua kita mengadakan nya. Itu sebab SESTRO 2/2011.
Setahu saya sarapan urusan sendiri. Tak sedar saya bahawa melalui beberapa ahli, jawatankuasa mereka telah mendapati sponsor. RHM telah mengirim SMS pada petang 19 Jul memaklumkan bahawa ‘Light Breakfast will be served’. Tak baca lak yang tu. Jadi dalam perjalanan telah berhenti di McDonald’s. Tapau sausage mcmuffin, hash brown dan kopi. Kira kira bila sampai dah boleh straight gi tee off. Ialah formality saperti mendaftar diri tu kenalah buat dulu. DiGolfers’ Terrace dah ramai members. Dah jam 0745 dah. Kena menjemput members bergambar sebagai satu kumpulan.

Penaung kita dijemput membaca doa selamat. Mohon restu dan berkat Yang Esa. Ada juga members dalam hati tokok permohonan dalam doa tu kote.







Sadikit penerangan diberi supaya perlaksanaan pertandingan ‘selari’. Selesai semua tu kita ke buggy, jumpa rakan flight kita dan pas tu bergerak ke tee box masing masing. Nengok flight list, kesemua nya ada 13 flight. 52 peserta. Ada sorang yang tak dapat hadir kerana sebab tertentu. Jadi 51 peserta. Saya dalam flight Hj Jamal, Hj Roseli Deli dan BG Rahman J. Kita di atur untuk Tee Box 1 di Mango Nine.

Kita tee off selepas Premier Flight ( Juara Bertahan, Dato Presidente, Sponsor Kejuaraan, Tan Sri Nik Ismail dan Chairman SESTRO, Dato Mokhtar Perman).
Selepas mereka flight berikutnya lak.

Kami tee off yang ketiga. Secara am nya tiap tiap tee box, 2 flight aje tee off. Tee box kami 3 flight. Special lah tu.
Saya kira semua nya berjalan dengan licin.
Padang golf Nilai Springs pada hari tu penuh dengan members Setiakawan. Riuh. Ialah kawan kawan bermain golf. Kesemua menaruh harapan untuk menang. Cabaran yang besar ialah pada Juara Bertahan Dato Hashim Yahaya. Semasa SESTRO 1/2010 pada 30 Jun 2010 dulu beliau mendapati 40 points. Boleh kah beliau mencapai tahap permainan yang sama?


Memang lah banyak tekanan keatas diri nya. Tambahan lak dalam blog, ada saya selitkan cabaran kepada yang lain supaya cuba menghalang nya dari menang kali kedua. Sebagai insentif untuk member lain bermain lebih baik.



Seronok pada hari tu. Cuaca terang dan ‘panas’. Tak de angin pun. Memang satu pertandingan yang mencabar. Dalam flight saya, saya Nampak Hj Jamal Rahman yang kukuh. Handicap 20 tapi tee off bagitu jauh. Driver dia ialah Yamaha.
Ingat motosikal dan alat muzik je dikeluarkan. Standard driver ni lebih kurang Taylormade R11. Bila dikomen jauh tee off nya Hj Rosli menyampuk bahawa itu kekuatan dalaman. Hj Jamal baru balik Umrah. Ini mesti doa lebih disana. Gurau je Ji. Dalam mengharungi lubang lubang di Nilai Springs ni, kita dihiburkan dengan selingan saperti NTP, NTL, LD dan ada juga Bulls’ Eye. Tiap tiap kali kita melalui selingan selingan ini, kita menjengok siapa dah mencapai ‘sesuatu’. Ternampak nama Dato Malek Shahar (Orang Tepeng). Di NTL sekali, pas tu di NTP. Ashik nama dia je. Takde orang lain ke. Ialah bila pukul baik, baik lah jadi nya.
Walau pun ada berseloroh tapi memenangi pertandingan tu menjadi misi masing masing. Tense juga ada kala nya. Nak nak bila ‘kecelepeh’. Hancus.
Oleh sebab kita bermula secara shotgun, jadi kita habis lebih kurang sama masa. Selesai saje, kita mandi, mengemas diri dan terus ke Restoran D’Attap di Nilai.


Sampai disana dah ramai ada. Riuh. Semua sedang menjamu selera.












Tak semua makan. Ada yang kena mengatur.
Hadiah,(ternampak wang tunai dimasukkan kedalam envelope), senarai pemenang dan memaklumkan pemenang kepada Chairman. Selesai semua Ramli Kinta ambik alih untuk majlis penyampaian hadiah. Dato Presidente dijemput berucap.




Selesai je, pemenang pemenang dijemput menerima hadiah. Mula mula novelties.



Orang Tepeng juga dapat. NTL. 9 inci. OK lah tu Dato.













Pemenang pemenang yang lain adalah saperti dipamirkan:













Kita selesai pada jam 1530 lebih kurang. Mengikut anggapan umum, pemain dengan handicap yang tinggi mempunyai harapan yang lebih cerah. Tak juga. Terbukti champion kita handicap 9, Deputy champion handicap 10 dan assistant deputy champion ialah handicap 3. Pokok nya bermain dengan baik dan konsisten.
Tahniah diucapkan kepada Kol Abdullah Khir. Hairstyle dia pada hari tu macam Darren Clarke. Secara kebetulan Darren Clarke baru menjuarai The Open di St Georges, Kent di England. Mendapat ‘ong’ tempias dari dia kote. Bagitu juga tahniah kepada pemenang pemenang yang lain. Kepada juara SESTRO 1/2010, nampaknya kena jumpa Balan semula. Saperti di suarakan oleh Dato Presidente syabas dan terima kasih kepada Chairman SESTRO dan committee nya yang telah menganjur satu pertandingan yang baik dengan jaya nya. Dato Presidente mengingatkan bahawa pertandingan seterus nya iaitu Bogey Play atau SEBTRO yang akan dirancang dan diatur oleh Chairman nya Dato Amiruddin Aladad. Kita tunggu hari nya. Dah pasti selepas raya ni. Tahun lepas di Kinrara Golf Club pada 29 Sep 2010. Juara nya Dato CikGu Nasir. Dulu Cik Gu aje. Sekarang dah bergelar lak. Boleh bertahan ke Dato?
Selepas permainan 27 Jul ni, kita akan berehat untuk menyempurnakan ibadah berpuasa bulan Ramadhan.
Salam.
Setiakawan Akan ke Kinrara Lak.
















ps: Bila dapat gambar dari Ibrahim, saya akan selitkan lagi.





1 comment:

  1. Hi Kawan-Kawan Skawan Golf,

    Thank you to the Organising Committee, particularly Chairman SESTRO, Maj Gen Dato Mokhtar Perman and the Convenor/Secretary, Mr. Radin Hamzah Masod, for all the arrangements and a very successful conduct of the SESTRO competition.

    Thank you to Gen Tan Sri Nik Ismail Mohamed for donating the SESTRO Trophy and the precious prizes and goodies for the competition.

    Congratulations to Colonel Abdullah for becoming
    the SESTRO Champion 2011.

    With my new 16 handicap, it was a pleasure playing with Gen Tan Sri Ahmad Saruji, Colonel Mutalib and Rusli ( all 16 handicap ). It was first time in my golfing history where I didn't have to give or receive sroke from anybody! Gladly, I returned with 35 points to get 6th placing ( not too bad for a senior golfer!) and Mutalib and Rusli had to concede RM 10 to Tan Sri Saruji and me.

    Selamat berpuasa.

    DNA

    ReplyDelete